Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/331723
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Tiras que produzem história : Mafalda e a educação argentina (1964-1973)
Title Alternative: Comic strips that produce history : Mafalda and the argentine education
Author: Piacenti, Raquel Cardonha, 1990-
Advisor: Martins, Maria do Carmo, 1964-
Abstract: Resumo: Ainda que, na atualidade, a história em quadrinho seja reconhecida tanto pelo seu alcance quanto por ser veiculadora de ideologias e conflitos, as HQs são uma fonte ainda pouco explorada pelos pesquisadores de um modo geral. Somente nos anos 1970 surgiram trabalhos que questionaram a ausência dos quadrinhos nos discursos acadêmicos e sua classificação como gênero menor. Este artigo entende os quadrinhos como uma importante forma de manifestação cultural e de representação de uma determinada época e contexto. Nesse cenário, analisa o impacto visual e constrói relações entre Mafalda ¿ ícone das historietas ¿ e o cenário educacional argentino da época em que a personagem foi produzida. Além das representações do ambiente escolar, o diálogo com essa fonte documental se faz articulando estudos históricos e estudos sobre a cultura visual, reconhecendo as especificidades da fonte em suas características estéticas e como produção cultural e artística, para propor leituras e interpretações

Abstract: Although comic book stories have been recognized by both its scope and the ability to communicate ideologies and conflicts, they have still been little explored as a source by researchers in general. Only in the 1970s studies started questioning the absence of comics of academic fields and its classification as gender less. This article considers the comics as an important cultural manifestation that represents a certain time and context. In this scenario, we have analyzed their visual impact and we have related Mafalda ¿ the icon of historietas - and the Argentinian education at the time that was produced. In addition to the representations of the school environment, the dialogue with this source is presented by articulating historical studies and the studies on visual culture, recognizing the specificities of the source in its aesthetic characteristics and as cultural and artistic production in order to propose readings and interpretations
Subject: Educação - História
Cultura visual
Histórias em quadrinhos
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: PIACENTI, Raquel Cardonha. Tiras que produzem história: Mafalda e a educação argentina (1964-1973). 2018. 1 recurso online ( 151 p.) Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/331723. Acesso em: 1 Sep. 2020.
Date Issue: 2018
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Piacenti_RaquelCardonha_M.pdf7.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.