Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/331643
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Desenvolvimento do raciocínio lógico : uma abordagem pelo estudo de grupos e pela resolução de problemas de Olimpíadas de Matemática
Title Alternative: Development of the logical reasoning : an approach by the study of groups and the solution of problems from math olympiads
Author: Alarcon, Daniel, 1992-
Advisor: Rodrigues, Claudina Izepe, 1953-
Abstract: Resumo: Este estudo se propôs a responder o seguinte problema: "Como auxiliar os alunos a desenvolver o raciocínio lógico em Matemática?". A pesquisa envolveu alunos das redes pública e particular de ensino e adotou como estratégias a "aprendizagem baseada em problemas" e a aplicação de sequências didáticas de temática definida, no caso, o recorte do estudo de Grupos, propriedades e operações. Foram aplicadas atividades na Educação Básica relacionadas ao desenvolvimento do raciocínio lógico, às relações entre a língua materna e a linguagem Matemática, às resoluções de problemas olímpicos e ao estudo de Grupos. Tais atividades permitiram responder à problemática levantada e também auxiliaram a compreender melhor o processo de ensino e aprendizagem de Matemática com base no contexto escolar, especialmente o da escola pública

Abstract: This research intended to study the following problem: "How can we help the students develop the logic reasoning in math?". This study involved students from public and private schools and adopted as a learning strategy the "problem-based learning" and the application of teaching sequences with a specific theme, in this case, the study of groups, properties and math operations. Activities in the Basic Education were applied about the development of logical reasoning, relations between the mother language and the mathematics language, problem solving and study of groups. These activities helped us respond the original problem and have a better understanding of the teaching and learning process in mathematics based on the school context, especially the public one
Subject: Raciocínio
Matemática - Competições
Aprendizagem baseada em problemas
Teoria dos grupos
Sequência didática
Educação matemática
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2018
Appears in Collections:IMECC - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Alarcon_Daniel_M.pdf28.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.