Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/331242
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Práticas de aprendizagem em arte da performance : pesquisa-docência-criação por uma intensionalidade inominável
Title Alternative: Lerning practices in performance art : research-teaching-creation for a unspeakable intensionality
Author: Nardim, Thaise Luciane, 1984-
Advisor: Almeida, Veronica Fabrini Machado de, 1960-
Abstract: Resumo: A tese constrói-se a partir de encontros - e, disparadas por eles, de composições vibrantes -, entre a arte da performance, entendida a princípio como campo e então como conjunto de forças; o ato de escrever, tomado como conjunto de forças em oposição a composições que privilegiam a adequação normativa como princípio; a educação, entendida na sua especificidade de prática, isto é, de conjunto em que poética e política, pensar, fazer e sentir não se podem distinguir; e a prática da pesquisa-em-artes, quandonde (sic) mesmo em que esses cruzamentos fazem-se acontecimentos. Uma prática em especial é o campo de maquinação de experimentos de que a tese é uma forma em emergência: os processos de formação e de-formação da pesqusiadora-docente-artista responsável pelo "ensino" de arte-da-performance no contexto de um curso de graduação ofertado por uma universidade pública brasileira. Tendo como materiais narrativas, citações, descrições, personagens reais e fictícias, conversas no facebook e recorrendo a procedimentos como justaposições, atenção flutuante dedicada a afecções, análise de conteúdo, escrita não-criativa e desvios guiados pelo desejo atento, o texto intensiona (sic) facultar ao leitor experiências de leitura com as práticas que ele veio sendo e é

Abstract: The thesis is constructed on encounters - and, triggered by them, on the compositions of vibrant bodies - between performance art, understood at first as a field and then as a set of forces; writing, taken as a set of forces opposed to compositions that privilege normative appropriateness as principles; education, understood in its specificity of being a practice, that is, a whole wherein the poetical and the political, thinking, doing and feeling can not be distinguished; and the practice of arts-based-research, whenre (sic) these intersections would become events. One practice is the machining field of the things of wich the thesis is an emerging form: the researcher-teacher-artist's processes of formation and un-formation as a teacher in charge of "teach" performance art in the context of an undergraduate course offered by a brazilian public university; Having as primary materials, narratives, quotations, descriptions, real and fictional characters, conversations on facebook and using procedures such as juxtapositions, floating attention dedicated to affections, content analysis, non-creative writing and deviations guided by attentive desire, the text could provide to the reader reading experiences with the practices that it have been being and that it is
Subject: Performance (Arte)
Arte - Estudo e ensino
Arte contemporânea - Séc. XXI
Arte - Pesquisa
Estratégias de aprendizagem
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: NARDIM, Thaise Luciane. Práticas de aprendizagem em arte da performance: pesquisa-docência-criação por uma intensionalidade inominável. 2017. 1 recurso online (275 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/331242>. Acesso em: 3 set. 2018.
Date Issue: 2017
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Nardim_ThaiseLuciane_D.pdf2.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.