Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/331198
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: A invenção da educação dos surdos : escolarização e governo dos surdos na França de meados do século XVIII a meados do século XIX
Title Alternative: The invention of the education of the deaf : schooling and government of deaf people in France from the mid-eighteenth century to the mid-nineteenth century
Author: Câmara, Leandro Calbente, 1982-
Advisor: Souza, Regina Maria de, 1957-
Abstract: Resumo: O tema dessa pesquisa é o processo de institucionalização das escolas de surdos entre finais do século XVIII e o século XIX na França. O objetivo é refletir sobre a formação de relações de saber-poder que possibilitaram a criação de mecanismos escolares voltados para o governo dos surdos. Esse processo possibilitou a formação de uma nova positividade sobre a surdez, marcada pela ideia de deficiência e anormalidade. De acordo com essa positividade, os sujeitos surdos seriam indivíduos que precisariam suplementar a falta da audição por meio de técnicas pedagógicas, práticas escolares e médico-terapêuticas diversos. Esse conjunto de saberes possibilitou a captura das subjetividades surdas pelo dispositivo escolar que se formava nesse período e que faz parte do movimento mais amplo de governamentalização das sociedades ocidentais iniciado a partir do século XVIII. Nesse sentido, a proposta é pensar o processo de escolarização dos surdos como um movimento central para a criação de estratégias voltadas para o governo desses indivíduos segundo a lógica da governamentalidade. Por isso, a principal perspectiva teórica dessa pesquisa é a obra do filósofo francês Michel Foucault, que fornece os conceitos necessários para se entender a questão da escolarização como parte do desenvolvimento das tecnologias necessárias para a criação de tipo de governo que marca as sociedades ocidentais desde então

Abstract: The theme of this research is the institutionalization process of deaf schools between the late eighteenth century and the nineteenth century in France. The purpose is to analyze the formation of power-knowledge relations that have enabled the creation of school mechanisms aimed to the government of the deaf. This process allowed the construction of a positivity on deafness, marked by the idea of ?? disability and abnormality. According to this positivity, the deaf subject would be an individual who would need to supplement the lack of hearing through pedagogical techniques, besides diverse practices at school or medical-therapeutic ones. This set of knowledges enabled the understanding of deaf subjectivities by the school system that was formed in that period and which is part of the broader movement of the governmentality of Western societies initiated in the eighteenth century. In this sense, the proposal is to think about the process of schooling of the deaf as a central movement for the creation of strategies directed to the government of these individuals according to the logic of governmentality. For this reason, the main theoretical perspective of this research is the work of the French philosopher Michel Foucault, who provides the concepts necessary to understand the issue of schooling as part of the development of the technologies needed to create the kind of government that has marked Western societies since
Subject: Foucault, Michel, 1926-1984
Surdez
Surdos - Educação - França
Saber
Poder
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: CÂMARA, Leandro Calbente. A invenção da educação dos surdos: escolarização e governo dos surdos na França de meados do século XVIII a meados do século XIX. 2018. 1 recurso online (315 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/331198>. Acesso em: 3 set. 2018.
Date Issue: 2018
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Camara_LeandroCalbente_D.pdf2.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.