Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/33082
Type: Artigo de periódico
Title: O self dialógico no desenho infantil
Title Alternative: Dialogic self in children's drawing
Author: Silva, Nadja Maria Vieira da
Vasconcelos, Angelina Nunes de
Abstract: In this study we address the emergence of dialogical self in order to explain the process of children's development in activity of making drawings. Here, we present an analysis, based on assumptions of Vygotsky, Bakhtin and Hermans for processes emerging when children drew and talked about them. The method was cases study from analysis of interactions recorded in video. This analysis was presented as a narrative construction of the researcher where we highlighted, as result, two aspects relating to the uses of language that support the emergence of the dialogical self in the children's drawings: the regulation between speech and action and the reach of sense to the action and speech in the experience of otherness.
Aborda-se neste estudo a emergência de self dialógico com o objetivo de discutir o desenvolvimento infantil em situações de confecção de desenhos. Apresenta-se uma análise, fundamentada em pressupostos de Vigotski, Bakhtin e Hermans, de processos emergentes quando crianças entre um e três anos de idade produziram desenhos e falaram sobre eles. O método utilizado foi o estudo de casos com a análise de situações de interação videografadas. Esta análise foi apresentada como uma construção narrativa das pesquisadoras. Através desta narrativa, definiram-se, como resultados, dois aspectos relativos aos usos de linguagem que sustentam a emergência do self dialógico no desenho infantil: a regulação entre fala e ação e a produção de sentidos na experiência de alteridade.
Subject: Self dialógico
desenho infantil
fala
Dialogical self
children's drawings
speech
Editor: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-79722013000200015
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722013000200015
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722013000200015
Date Issue: 1-Jan-2013
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.