Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/33081
Type: Artigo de periódico
Title: Compreensão da leitura: análise do funcionamento diferencial dos itens de um Teste de Cloze
Title Alternative: Reading comprehension: differential item functioning analysis of a Cloze Test
Author: Oliveira, Katya Luciane
Santos, Acácia A. Aparecida Angeli dos
Boruchovitch, Evely
Rueda, Fabian Javier Marín
Abstract: The objectives of the present study were to investigate the adaptation of a Cloze test to the Rasch Model as well as to evaluate the Differential Item Functioning (DIF) in relation to gender. The sample was composed by 573 students from 5th to 8th grades of public schools in the state of São Paulo. The cloze test was applied collectively. The analysis of the instrument revealed its adaptation to Rash Model and that the items were responded according to the expected pattern, showing good adjustment, as well. Regarding DIF, only three items were differentiated by gender. Based on the data, results indicated a balance in the answers given by boys and girls.
Este estudo teve por objetivos investigar o ajuste de um Teste de Cloze ao modelo Rasch e avaliar a dificuldade na resposta ao item em razão do gênero das pessoas (DIF). Participaram da pesquisa 573 alunos das 5ª a 8ª séries do ensino fundamental de escolas públicas estaduais dos estados de São Paulo e Minas Gerais. O teste de Cloze foi aplicado de forma coletiva. A análise do instrumento evidenciou um bom ajuste ao modelo Rasch, bem como os itens foram respondidos conforme o padrão esperado, demonstrando um bom ajuste, também. Quanto ao DIF, apenas três itens indicaram diferenciar o gênero. Com base nos dados, identificou-se que houve equilíbrio nas respostas dadas pelos meninos e meninas.
Subject: Teoria de resposta ao item
técnica de Cloze
compreensão em leitura
Item response theory
Cloze technique
reading comprehension
Editor: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-79722012000200003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722012000200003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000200003
Date Issue: 1-Jan-2012
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.