Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/33079
Type: Artigo de periódico
Title: Diferentes olhares em relação a uma criança com múltiplos diagnósticos: estabilidade ou possibilidade de mudança?
Title Alternative: Different looks for a child with multiple diagnoses: stability or possibility of change?
Author: Tsuji, Eneida Miyuki
Moysés, Maria Aparecida Affonso
Batista, Cecilia Guarnieri
Abstract: Professional practice directed to children with organic problems and unfavorable prognosis deserves attention since it is directly related to the psychological development of the child. It is presented the case study of a child with diagnoses of organic problems and behavioral complaints characterized as aggressive and competitive. It was analyzed the participation of the child, during three years, in a project of intervention in groups, with focus on modes of participation and peer interaction. The analysis allowed the identification of competencies and cooperative modalities of participation, which became more diversified and complex during the period of observation. With this study, it was possible to take a wider perspective of the possibilities and difficulties of the child, suggesting the need of broader analyses of the development of children with multiple developmental complaints.
A atuação profissional voltada para crianças com problemas de origem orgânica, com prognóstico desfavorável, merece reflexão, por sua relação com o desenvolvimento psicológico da criança. Foi realizado o estudo de caso de uma criança com diagnósticos de problemas orgânicos e queixas de comportamentos agressivos e competitivos. Analisou-se sua participação, durante três anos, em projeto de intervenção em grupo, com foco em seus modos de participação e interações com parceiros. Foram identificadas competências e modalidades cooperativas de participação, que se tornaram mais diversificadas e complexas ao longo do período de observação. O estudo permitiu uma ampliação do olhar para as possibilidades e dificuldades da criança, sugerindo análises mais abrangentes do desenvolvimento de crianças com múltiplas queixas.
Subject: Desenvolvimento e Deficiência
Diagnóstico e Prognóstico
Estratégias de Intervenção em Grupo
Development and Deficiency
Diagnosis and Prognosis
Group Intervention Strategies
Editor: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-79722011000400012
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722011000400012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722011000400012
Date Issue: 1-Jan-2011
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.