Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/33073
Type: Artigo de periódico
Title: Interação entre crianças com necessidades especiais em contexto lúdico: possibilidades de desenvolvimento
Title Alternative: Interaction among children with special needs in free-play situations: possibilities of development
Author: Souza, Carolina Molina Lucenti de
Batista, Cecilia Guarnieri
Abstract: The present study discussed the role of peer interaction, in a free-play situation, to the development of children with special needs. The interactions between visually impaired children (low vision or blindness), most of them with additional organic problems and/or learning difficulties, were observed in a free-play situation. The investigation of episodes which were representative of different abilities of the children lead to the identification of two categories: (a) ways of playing (individually or in group), and (b) kinds of relationships between peers (friendly or agonistic). The analysis pointed to peer interaction as an important contributing factor to the development of children with special needs and suggested that free-play situations can constitute favorable settings for the construction of those interactions.
O trabalho discute o papel dos parceiros, em contexto lúdico, no processo de desenvolvimento da criança com necessidades especiais. Foram observadas, em situação de brincadeira, as interações entre crianças de 4-12 anos, com diagnóstico de deficiência visual (baixa visão ou cegueira), muitas com problemas orgânicos adicionais e dificuldades de aprendizagem. Foram selecionados episódios representativos das capacidades dessas crianças, e estes permitiram a identificação de dois grupos de categorias: (a) modos de brincar (individual ou em grupo); (b) modos de se relacionar (amistoso ou agonístico) das crianças. A análise dos dados indicou a importância da interação entre pares no processo de desenvolvimento das crianças com necessidades especiais e revelou a situação de brincadeira como espaço favorável para a construção dessas interações.
Subject: Deficiência visual e múltipla
brincadeira faz-de-conta
interação entre crianças
educação especial
Visual and multiple impairments
make-believe play
peer interaction
special education
Editor: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-79722008000300006
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722008000300006
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722008000300006
Date Issue: 1-Jan-2008
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.