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Type: Artigo de periódico
Title: Treino de memória no idoso saudável: benefícios e mecanismos
Title Alternative: Memory training in healthy elders: outcomes and possible mechanisms of improvement
Author: Yassuda, Mônica Sanches
Batistoni, Samila Sathler Tavares
Fortes, Andréa Garofe
Neri, Anita Liberalesso
Abstract: INTRODUCTION: Studies document a change in memory during the process of aging. However, studies report the possibility of improvement after training. OBJECTIVE: To replicate international findings regarding the effects of memory training with a sample of Brazilian elders and to investigate mechanisms, such as the use of strategies, that can explain its benefits. METHODS: 69 healthy Brazilian elders were randomly divided into an experimental group (EG) and a control group (CG), and received four sessions of training (CG received training after pos-test). Training included information on memory and the process of aging, instruction and practice in organizing grocery lists and the underlining of main ideas in short texts. RESULTS: There was superior improvement for prose recall and greater use of strategies (organizing lists and underlining texts) for the EG at post-test. Both groups reported fewer memory complaints (assessed with the MAC-Q) and faster information processing (WAIS-R Digit Symbols sub-test). CONCLUSIONS: After training, elders intensify the use of strategies, however, this fact does not guarantee a better performance (there was no significant improvement in list recalls). List recall results suggest the presence of the utilization deficiency: elders used the strategy but failed to benefit from it.
INTRODUÇÃO: Pesquisas documentam declínio na memória ao longo do envelhecimento, entretanto, estudos apontam que o treino gera um aumento significativo no desempenho de idosos. OBJETIVO: Replicar resultados internacionais referentes a treino de memória com uma amostra brasileira de idosos saudáveis e investigar mecanismos, como o uso de estratégias, que possam explicar seus benefícios. MÉTODO: 69 idosos saudáveis, sub-divididos em grupo experimental (GE) e grupo controle (GC), receberam quatro sessões de treino de memória (GC recebeu o treino após o pós-teste). O treino ofereceu informações sobre memória e envelhecimento, instrução e prática em organização de listas de supermercado e grifo de idéias principais em textos. RESULTADOS: No pós-teste o GE apresentou melhor desempenho na recordação de texto e maior uso de estratégias (organização da lista e uso de grifo). Os dois grupos relataram menor número de queixas (medidas através do MAC-Q) e processamento de informações mais rápido (símbolos do WAIS-R) no pós-teste. CONCLUSÕES: Após o treino, os idosos fazem uso mais intenso de estratégias de memória, mas este fato não garante melhor desempenho (não houve aumento na memorização da lista). Os achados para a lista sugerem a presença da deficiência da utilização: os idosos usaram a estratégia, mas não se beneficiaram dela.
Subject: Memória
treino
envelhecimento
estratégias
Memory
training
aging
strategies
Editor: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-79722006000300016
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722006000300016
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000300016
Date Issue: 1-Jan-2006
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