Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/33065
Type: Artigo de periódico
Title: Avaliação assistida de habilidades cognitivas em crianças com deficiência visual e com dificuldades de aprendizagem
Title Alternative: Assisted assessment of cognitive abilities in children with visual impairment and learning difficulties
Author: Batista, Cecilia Guarnieri
Nunes, Sylvia da Silveira
Horino, Letícia Enya
Abstract: This investigation aims at discussing a procedure of assessment of the potential developmental level, according to the Vygostky's conception, in children with visual impairment (low vision or blindness) and with learning difficulties. In the 2 studies that are reported, the assessment procedure consisted of Verbal WISC administration, group assessment of school abilities and individual assisted assessment. The analysis was focused on the children with the lower IQ values. In the second study, the procedure also comprised the search for episodes of smartness, indicating cognitive abilities, out of the formal assessment procedure. The discussion about modalities of assessment indicated possible sources of difficulty for the search of a reliable potential developmental level in children with learning difficulties.
O presente estudo visa a discutir uma proposta de avaliação do nível de desenvolvimento potencial, conforme a concepção de Vygotsky, em crianças com deficiência visual (baixa visão ou cegueira) e dificuldades de aprendizagem. São relatados 2 estudos, em que a avaliação constou de aplicação do teste WISC verbal, avaliação do desempenho escolar em grupo e avaliação assistida individual, sendo selecionadas para análise as crianças com baixos valores de QI. No segundo estudo, o procedimento foi acrescido da observação de espertezas, ou seja, de atuações que indicam capacidades cognitivas, fora da situação formal de avaliação. Os resultados indicaram evidências de aquisições na situação de avaliação assistida e de competências cognitivas variadas na análise das espertezas. A discussão sobre modalidades de avaliação indicou possíveis fontes de dificuldade na obtenção de resultados indicadores do correto nível de desenvolvimento potencial em crianças com dificuldades de aprendizagem.
Subject: Avaliação assistida
crianças com dificuldades de aprendizagem
desenvolvimento e deficiência visual
desenvolvimento e dificuldades de aprendizagem
Assisted assessment
children with learning difficulties
child development and visual impairment
child development and learning difficulties
Editor: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-79722004000300011
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722004000300011
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000300011
Date Issue: 1-Jan-2004
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.