Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/33063
Type: Artigo de periódico
Title: Compreendendo relações entre estratégias de aprendizagem e a ansiedade de alunos do ensino fundamental de Campinas
Title Alternative: Understanding relationships learning strategies and elementary school student's anxiety of Campinas
Author: Costa, Elis Regina da
Boruchovitch, Evely
Abstract: A number of studies suggest that good academic achievement involves both the use of efficient learning strategies and control of the student's psychological variables. Using Cognitive Psychology, more specifically an Information Processing-based approach as a theoretical framework, the present study examined the relations between the use of learning strategy and anxiety of 155 elementary school students of a public school in Campinas. A structured interview on learning strategies and an anxiety scale were used. Overall, results seem to indicate that anxiety can either favor or interfere with the use of learning strategies. Results are discussed in terms of their educational implications. Directions for further research on this topic are also addressed.
Pesquisas sugerem que um bom desempenho escolar envolve o uso eficiente de estratégias de aprendizagem e o controle de variáveis psicológicas do aluno. Tendo como base teórica a Psicologia Cognitiva baseada na Teoria do Processamento da Informação, este estudo verificou relações entre o uso de estratégias de aprendizagem e a ansiedade de 155 alunos do ensino fundamental de uma escola pública de Campinas. Utilizou-se como instrumentos para a coleta de dados uma entrevista estruturada sobre estratégias de aprendizagem e uma escala de ansiedade. De modo geral, os resultados parecem indicar que a ansiedade pode tanto favorecer, quanto interferir no uso adequado de estratégias de aprendizagem. Os dados são discutidos em termos de suas implicações educacionais e direções para futuras pesquisas sobre essa temática são apresentadas.
Subject: Estratégias de aprendizagem
ansiedade
ensino fundamental
Learning strategies
anxiety
elementary school
Editor: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-79722004000100004
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722004000100004
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100004
Date Issue: 1-Jan-2004
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.