Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/33059
Type: Artigo de periódico
Title: Conhecendo as Crenças sobre Inteligência, Esforço e Sorte de Alunos Brasileiros em Tarefas Escolares
Title Alternative: Brazilian Students' Beliefs about Intelligence, Effort and Luck in School Tasks
Author: Boruchovitch, Evely
Abstract: The objective of this paper is to investigate the beliefs of intelligence, effort and luck among Brazilian students. The sample was composed of 110 students of third, fifth, and seventh grade of a public school of Campinas. Subjects were from both sexes and from low socio-economic background. Participants were interviewed individually and their beliefs were measured by opened and closed--end questions. Intelligence was predominantly conceptualized as wisdom. Effort was associated with behaviors related to studying and luck was defined as winning or finding something unexpectedly. Significant relationships were found among the beliefs investigated and age, school grade level, gender and repetition of a school grade level. The importance of knowing and comphreending the development of beliefs about intelligence, effort and luck in Brazilian students is discussed, given the relevance of such beliefs for educational psychology, as well as the lack of such studies in Brazil.
Este trabalho teve como objetivo investigar crenças sobre inteligência, esforço e sorte entre escolares do ensino fundamental. A amostra foi composta de 110 alunos de terceira, quinta e sétima séries de uma escola pública de Campinas. Os sujeitos eram de ambos os sexos e provenientes de famílias de nível sócio-econônico desfavorecido. Os sujeitos foram entrevistados individualmente e seus conceitos foram mensurados por questões abertas e fechadas. A inteligência foi concebida predominantemente como sabedoria. O esforço foi definido em termos de comportamentos relativos ao estudar. Já a sorte foi associada a ganhar ou achar coisas inesperadamente. Relações significativas entre as variáveis investigadas, idade, série escolar, gênero e repetência escolar dos alunos foram encontradas. Discute-se a importância de se conhecer e se compreender mais sistematicamente o desenvolvimento de crenças como inteligência, esforço e sorte em crianças brasileiras, dada a relevância dos mesmos para a psicologia escolar e a carência de estudos brasileiros nessa área.
Subject: Crenças
inteligência
esforço
sorte
Ensino Fundamental
Beliefs
intelligence
effort
luck
elementary school
Editor: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-79722001000300003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722001000300003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000300003
Date Issue: 1-Jan-2001
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.