Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/33058
Type: Artigo de periódico
Title: Defasagem de desenvolvimento e transferência de aprendizagem construtivista
Title Alternative: Temporal displacement in development and transference of constructivist learning
Author: Sisto, Fermino Fernandes
Abstract: The present study investigated the effects of age, intervention type, and immediate or delayed post tests in the transference of learning from conservation of mass to conservation of liquid. Participants were 48 non operative children, five to seven years old, selected on the basis of the two conservation tasks. They were randomly assigned to two groups. One was trained in verbal cognitive conflict, and the other in cognitive conflict with demonstration. The results suggested that age affected the transfer, the amount of learning had just an immediate effect, and the techniques of cognitive conflict made no difference. Thus, the transfer would not occur independently, but it would be linked to some conditions of the cognitive system to give support to the process.
Nesta pesquisa estudou-se a transferência de aprendizagem em conservação de massa para a conservação de líquido, considerando as variáveis idade, tipo de intervenção e resultados dos pós-testes imediato e retardado. Foram selecionadas 48 crianças não operatórias nas duas conservações, de cinco a sete anos, e construídos dois grupos aleatórios, sendo um submetido a aprendizagem por conflito cognitivo verbal, e o outro por conflito cognitivo com demonstração. Os resultados sugeriram que a idade teve influência na transferência, o quantum de aprendizagem teve ação apenas imediata e que as técnicas de conflito cognitivo não se diferenciaram. Assim, a transferência não atuaria pura e simplesmente, mas estaria ligada a certas condições do sistema cognitivo para dar apoio ao processo.
Subject: Transferência de aprendizagem
conflito cognitivo
operatoriedade
Transfer of learning
cognitive conflict
operativeness
Editor: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-79722000000100004
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722000000100004
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100004
Date Issue: 1-Jan-2000
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.