Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/330336
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Educação para as relações étnico-raciais no Brasil : um termômetro
Title Alternative: Education for ethnic-racial relations in Brazil : a thermometer
Author: Rodrigues, Ruth Meyre Mota, 1980-
Advisor: Soligo, Ângela Fátima, 1956-
Abstract: Resumo: O racismo no âmbito educacional afeta negativamente a trajetória escolar das pessoas negras por meio de violências simbólicas e, por vezes, físicas, imprimindo-lhes o insucesso escolar e a consequente exclusão de espaços sociais de prestígio. As frequentes denúncias de racismo nas escolas, e institucionalizado no Sistema de Ensino como um todo, resultaram em alterações na LDB em seus artigos 3º (Lei nº 12.796/13), 26º (10.639/03; 11.645/08) e 79º (10.639/03) voltados à educação das relações étnico-raciais. Nesse contexto, surgiu a questão inicial que desencadeou a investigação: Como as alterações na legislação educacional, no tocante a educação das relações étnico-raciais, reverberaram no sistema de ensino? A busca por respostas teve como objetivo norteador estabelecer um termômetro capaz de mensurar a materialidade das orientações legais envolvendo a educação para as relações étnico-raciais a partir de 2003. Para alcançá-lo, elegemos como objetivos específicos: catalogar teses e dissertações defendidas entre 2003 e 2016, disponibilizadas em formato digital, que abordem a questão racial no campo educacional; criar banco de dados envolvendo os principais temas, conceitos, considerações e conclusões apresentadas e analisar os dados catalogados visando arquitetar uma radiografia dos avanços e/ou limites da legislação. A Metanalise foi a técnica eleita para a coleta e comparação de dados. A interpretação desses dados pautou-se no Materialismo Histórico e Dialético em diálogo com a teoria das Representações Sociais, de Serge Moscovici. Concluímos que há inegável negligência do Estado no tocante a efetiva implementação de ações e programas de combate ao racismo no Sistema de Ensino, promovendo a perpetuação das desigualdades por meio da ressignificação e reprodução de ideologias racistas

Abstract: Racism in the educational field negatively affects the school trajectory of the black people through symbolic and sometimes physical violence, imprinting on them the school failure and the consequent exclusion of social spaces of prestige. The frequent denunciations of racism in schools and institutionalized in the Teaching System in its totality, resulted in changes in the "Law of Guidelines and Bases of National Education" aimed at the education of ethnic-racial relations. In this context, the initial question arose that triggered the investigation: How did the changes in educational legislation, regarding the education of ethnic-racial relations, reverberate in the education system? The purpose of the search for answers was to establish a thermometer capable of measuring the materiality of legal guidelines involving education for ethnic-racial relations from 2003. To achieve this, we have chosen as specific objectives: to catalog theses and dissertations defended between 2003 and 2016, made available in digital format, that address the racial question in the educational field; Create a database involving the main themes, concepts, considerations and conclusions presented and analyze the cataloged data aiming at architecting an X-ray of the advances and / or limits of the legislation. Metanalysis was the technique chosen for the collection and comparison of data. The interpretation of these data was based on Historical and Dialectical Materialism in dialogue with Serge Moscovici's theory of Social Representations. We conclude that there is undeniable negligence on the part of the State regarding the effective implementation of actions and programs to combat racism in the Education System, promoting the perpetuation of inequalities through the re-signification and reproduction of racist ideologies
Subject: Relações étnicas
Relações raciais
Educação e Estado
Ideologia
Representações sociais
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Rodrigues_RuthMeyreMota_D.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.