Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/325554
Type: DISSERTAÇÃO DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Terceiro setor e educação : O Programa Bom Aluno
Title Alternative: Third sector and education : The Good Student Program
Author: Said, Fabiane Maria, 1979-
Advisor: Krawczyk, Nora Rut, 1958-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa tem como objetivo compreender, explicar e descrever o interesse de setores empresariais na área da educação. Adotou-se uma abordagem empírica-analítica com a condução de um Estudo de Caso do Programa Bom Aluno, instituição sem fins lucrativos e de direito privado. Buscou-se entender a dinâmica do Programa: a retirada de alunos com bom desempenho escolar das escolas públicas e a viabilização da migração desses às escolas privadas de excelência acadêmica. Verificou-se no decorrer da pesquisa tanto os efeitos positivos na mudança da trajetória escolar familiar dos participantes do Programa, como uma descrença na possiblidade da resolução dos problemas da escola pública por via da administração pública direta. Por conseguinte, verificou-se que os idealizadores do Programa nutrem a crença de que a solução para os problemas atuais da educação brasileira possa estar na parceria público-privado, isto é, no chamado terceiro setor, vinculado tanto à responsabilidade social quanto ao voluntariado empresarial. Entende-se que esse formato de programa social idealizado pelos setores empresariais na área de educação se intensificou no movimento neoliberal no país e não estaria desvinculado de demandas mercadológicas, uma vez que seu ideário se respalda em noções de eficiência e meritocracia, inerentes à lógica da concorrência e da competição entre alunos e famílias, fato que limitaria a construção de justiça social dentro do sistema educacional brasileiro

Abstract: This research aims to understand, explain and describe the interest of business sectors in the area of education. An empirical-analytical approach was adopted with the conduction of a Good Student Case Study, a private non-profit institution. The aim was to understand the dynamics of the Program, the withdrawal of students with good academic performance from public schools and the viability of migration to private schools of academic excellence. In the course of the research, both the positive effects on the change in the family school trajectory of the Program participants and the disbelief in the possibility of solving the problems of the public school through direct public administration were verified during the course of the research. In this sense, the ideals of the Program nourish the belief that the solution to the current problems of Brazilian education may be in the partnership relationship between public and private, that is, the so-called third sector linked to social responsibility and corporate volunteering. It is understood on the one hand that this format of social program idealized by the business sectors in the area of education intensified in the neoliberal movement in the country and would not be dissociated from meeting the own logic of market supported in the efficiency and meritocracy, in turn, would not be dissociated from the logic of competition, competition between students and families, which would limit the construction of social justice within the Brazilian educational system. On the other hand, it can be observed to what extent social programs with this format can be transformed into educational public policies, having as justification to save the young talents
Subject: Política e educação
Programas sociais
Empresários
Mobilidade social
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Said_FabianeMaria_M.pdf5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.