Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/324993
Type: TESE DIGITAL
Title: A Caatinguinha fica no Nordeste? : ludicidade e ensino de Geografia
Title Alternative: Is Caatinguinha really located at Northeast Region of Brazil? : playfulness and Geography education
Author: Medeiros, Camila Araujo Gomes, 1989
Advisor: Cazetta, Valéria
Abstract: Resumo: Esta pesquisa objetivou explorar como a ludicidade pode contribuir em processos de reconstrução e desconstrução de concepções da Região Nordeste brasileira. Para tal, a pesquisadora: elaborou uma sequência de práticas educativas utilizando desenhos, fotografias, cartazes, cartões-postais e jogos sobre a Região Nordeste; verificou as concepções de um grupo de estudantes sobre o tema; verificou evidências de ludicidade e também analisou suas contribuições para essas práticas educativas. A hipótese é que a ludicidade pode estar presente em diferentes contextos geográficos e, da mesma maneira, propulsionar importantes fatores que auxiliam no processo de ensino e aprendizagem, tais como: imaginação, criatividade, ampliação de repertório, formulação e problematização de diferentes pontos de vista e trocas de experiências, considerando conjuntamente o processo de mediação (direta ou indireta) estabelecido pelos sujeitos com as práticas desenvolvidas. A pesquisa é de cunho qualitativo e a pesquisadora atuou como observadora participante. Os dados foram registrados em cadernos de campo, gravações de áudio e fotografias, e enfatizam os aspectos de ensino e aprendizagem dos temas discutidos nas práticas educativas, uma vez que os estudantes modificaram modos de pensar e olhar para a difusão de estereótipos sobre a Região Nordeste. A utilização de estratégias diversificadas para o ensino de Geografia pode instigar os estudantes a criar, problematizar e a levantar diferentes pontos de vista, por meio dos quais, eles aprendem e concatenam conceitos geográficos

Abstract: This research aimed to explore how playfulness may contribute to reconstruction and deconstruction processes of Northeast Region of Brazil conceptions. For such, the researcher: elaborated a sequence of educational practices using drawings, photographs, posters, postcards and games about the Northeast Region of Brazil; reviewed conceptions of a group of students about the theme; verified evidences of playfulness, and also analyzed its contributions to these educative practices. The hypothesis is that playfulness can be present in different geographic contexts and, in the same way, impels to important factors wich support teaching and learning processes, such as: imagination, creativity, repertoire¿s increase, formulation and problematization of different points of view and experiences exchange, jointly, considering the process of mediation (direct or indirect), established by the subjects with the practices developed. The research is qualitative, with a participant observation approach. Data was registered on field notebooks, audio records and photographs, and emphasize teaching and learning aspects of the themes discussed at the educative practices, since students modified ways of thinking and looking at the diffusion of stereotypes about Northeast Region. Using a diversified range of strategies for Geography education, may propel students to create, problematize and raise differents points of view, whereby they learn and assemble geographical concepts
Subject: Ludico
Geografia - Estudo e ensino
Jogos educativos
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:IG - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Medeiros_CamilaAraujoGomes_M.pdf7.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.