Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/32447
Type: Artigo de periódico
Title: A divulgação do conceito de letramento e o contexto da escola de nove anos: o que dizem as professoras alfabetizadoras?
Title Alternative: The presentation of the concept of literacy and the context of the nine-year educational program: what is the opinion of literacy teachers?
Author: Tasca, Danieli Sebastiana Oliveira
Guedes-Pinto, Ana Lúcia
Abstract: This article focuses on the recent changes occurred in the beginning of the 21st century regarding elementary school: the inclusion of six-year-old children in the segment and, consequently, the extension of basic education in Brazil to nine years. Such adjustments had an impact on school organization. One of them is evident by the adoption of the cyclic educational curriculum. Another change is the investment on continuous education for public school teachers. A research accomplished with literacy teachers in Campinas, in Sao Paulo state, brings to the debate their opinion on the working practices. Through their narratives we are able to understand their work in face of the organization of a cyclic educational program and their proposals regarding writing and reading in the context of literacy studies.
Este artigo toma o contexto das mudanças recentes deste início do século XXI ocorridas no ensino fundamental: a inclusão das crianças de 6 anos nesse segmento da educação e, consequentemente, a ampliação para nove anos de escolarização fundamental no Brasil. Tais mudanças trouxeram efeitos no modo de organização das escolas. Um deles se mostra na adesão ao currículo ciclado. Outro que se destaca é o investimento das redes de ensino em cursos de formação continuada para seus professores. Tomando como referência uma pesquisa realizada no município de Campinas, estado de São Paulo, que tomou a escuta das professoras dos primeiros anos do ensino fundamental, traz-se para a discussão seus dizeres sobre suas práticas de trabalho. Por meio de suas narrativas podemos nos aproximar do que as professoras afirmam estar trabalhando na escola frente à organização da mesma em ciclos e de como têm elaborado as propostas de ensino da escrita no contexto da divulgação dos estudos do letramento.
Subject: Letramento e formação
Alfabetização e letramento
Narrativas de professores
Literacy and education
Literacy
Teachers' narratives
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32622013000200006
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622013000200006
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622013000200006
Date Issue: 1-Aug-2013
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32622013000200006.pdf168 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.