Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/32440
Type: Artigo de periódico
Title: Escolas traçadas com régua e compasso na Colômbia e no Brasil
Title Alternative: Schools drawn with a ruler and a compass in Colombia and Brazil
Author: Soler, Carlos Jilmar Diaz
De Rossi, Vera Lucia Sabongi
Abstract: This paper, which is part of a broader research, reflects on the schooling process during childhood, based on two journals intended to teachers' education. Written by groups articulated to educational policies, both circulated on public teaching networks in São Paulo (Brazil) and Bogotá (Colombia), between 1932 and 1939.The two questions that underpin this text are: what are the political purposes of training teachers to professorship? What is the relation between the scientific methods used in Psychology and Pedagogy? Finally, it advances the hypothesis of a possible relation between pedagogical and authoritarian political projects acting in the set of cognitive, psychological, cultural and institutional forces.
Com este artigo, que é parte de uma pesquisa mais ampla, pretendemos refletir sobre o processo de escolarização da infância, em duas revistas destinadas à formação de professores para o magistério. Ambas produzidas por grupos articulados a políticas educacionais e divulgadas para as redes públicas de ensino de São Paulo (Brasil) e outra para Bogotá (Colômbia), de 1932 a 1939. Fizemos duas perguntas às revistas: O que podem nos dizer sobre as finalidades políticas da formação de professores para o magistério? E sobre as relações entre os métodos científicos da psicologia e da pedagogia? No final, apresentamos nossas suspeitas de cumplicidade entre projetos pedagógicos e projetos políticos autoritários, atuando no conjunto das forças cognitivas, psicológicas, culturais e institucionais.
Subject: Escolarização pública
Formação docente
Psicologia
Projetos pedagógicos e políticos
Public schooling
Teachers' education
Psychology
Political and pedagogical projects
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32622011000100003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622011000100003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622011000100003
Date Issue: 1-Apr-2011
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32622011000100003.pdf115.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.