Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/32436
Type: Artigo de periódico
Title: Arte e pedagogia: além dos territórios demarcados
Title Alternative: Art and pedagogy: beyond the marked territories
Author: Albano, Ana Angélica
Abstract: This paper presents an educational experience in a social project for children living in at-risk conditions, involving one pedagogue and one artist. Both of them were working on the same project and studying at the same university, but only met at the project site. They partook of the same responsibilities, but didn't share them with each other. As I taught both of these students, though they were in different institutes and teacher training courses, I could follow their debates very closely. My aim here is to reflect on the necessity, despite the difficulties, of bringing together professionals from the fields of art and education. I also focus on the importance of finding methodologies for art education research that respect the specificities of this field. Using Jungian psychology as my primary reference, I discuss the importance of using images as guidelines for research in art and the need to develop very attentive and respectful observation strategies, so that everything that needs to be discovered has time to emerge.
O artigo apresenta uma experiência em projeto social com crianças em situação de risco social e pessoal, envolvendo uma pedagoga e um artista. Ambos estudavam na mesma universidade, mas só se encontravam no trabalho. Dividiam responsabilidades, mas não as partilhavam. Como professora de ambos, em disciplinas e institutos diferentes, tive a oportunidade de acompanhar de perto seus embates. Proponho, aqui, uma reflexão sobre a necessidade, apesar das dificuldades, de aproximação de profissionais dos campos da arte e da educação. E, também, sobre a importância de encontrarmos caminhos para a pesquisa em arte na educação, que respeitem a especificidade do campo. Tomando como referência a psicologia junguiana, procuro discutir a importância de encontrar na imagem o fio condutor para a pesquisa em arte e a necessidade de desenvolvermos uma observação atenta e cuidadosa durante a pesquisa, dando tempo para emergir tudo o que for necessário ser descoberto.
Subject: Arte
Educação
Psicologia junguiana
Pesquisa com imagens
Art
Education
Jungian psychology
Research with images
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32622010000100003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622010000100003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622010000100003
Date Issue: 1-Apr-2010
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32622010000100003.pdf81.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.