Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/32431
Type: Artigo de periódico
Title: Ver, não ver e aprender: a participação de crianças com baixa visão e cegueira na escola
Title Alternative: To see, not to see and to learn: the participation of low vision and blind children at school
Author: Laplane, Adriana Lia Friszman de
Batista, Cecília Guarneiri
Abstract: Taking as point of departure the theories that understand the developmental processes as social, this paper discusses the development and learning processes of children with visual impairments, their modes of apprehension of the world and the use of resources to aid school participation. It focuses on the ways of integrating within the school practices, the understanding of the more general processes of human development, as well as the particular aspects related to visual impairments, to turn possible to allocate the resources needed to guarantee a full participation at school.
Tomando como ponto de partida as teorias que compreendem os processos de desenvolvimento humano enquanto processos sociais, o presente artigo discute o desenvolvimento e a aprendizagem de crianças com deficiência visual, seus modos de apreensão do mundo e o uso de recursos para auxiliar na participação escolar. Trata-se de integrar, na prática pedagógica inclusiva, tanto a compreensão dos processos gerais de desenvolvimento como os aspectos particulares que a deficiência visual implica, de modo que seja possível agenciar os recursos necessários para a participação escolar plena.
Subject: Educação inclusiva
Práticas de inclusão na escola
Deficiência visual
Interação social
Recursos de ensino
Inclusive education
Inclusive practices at school
Visual impairment
Social interaction
Learning resources
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32622008000200005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622008000200005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622008000200005
Date Issue: 1-Aug-2008
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32622008000200005.pdf89.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.