Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/32410
Type: Artigo de periódico
Title: Duas revistas, três artigos, múltiplas vozes: um estudo sobre modos de dizer e posições sociais em textos para professores
Title Alternative: Two journals, three papers, multiple voices: a study on the ways of saying and social positions in texts for teachers
Author: Smolka, Ana Luiza Bustamante
Gentil, Mônica Salles
Abstract: This text presents an analytical comparative study of two journals published for teachers in Elementary Education. It focuses more specifically on two issues whose cover matter was violence, through three selected texts related to this problem. Through these analyzes, it attempts to turn visible some conditions of production that characterize both the journals and the texts - the historical social context, the material support, the positions and images of interlocutors - and discusses how such conditions of production are constitutive of authorship as well as of the modes of thematic presentation.
Neste texto, apresentamos um estudo analítico comparativo de duas revistas da área da educação, destinadas a professores. Colocamos em foco, mais especificamente, dois números que tiveram como reportagem de capa o tema da violência e destacamos para análise três textos nelas publicados. Buscamos colocar em evidência algumas condições de produção que caracterizam as revistas e os textos - o contexto histórico-social, o suporte material, as posições e as imagens dos interlocutores (autores, leitores, professores, editores, repórteres) -, discutindo como essas condições são constitutivas da autoria e dos modos de apresentação da temática.
Subject: Revistas de educação
Produção de textos
Posições sociais
Education journals
Text production
Social positions
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32622004000200005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622004000200005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622004000200005
Date Issue: 1-Aug-2004
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32622004000200005.pdf108.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.