Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/32409
Type: Artigo de periódico
Title: As mulheres professoras, as meninas leitoras e o menino leitor: a iniciação no universo da escrita no patriarcalismo rural brasileiro. Uma leitura a partir de Infância de Graciliano Ramos
Title Alternative: Women teaching and girls and a boy as readers: teaching writing and reading in the patriarchal Brazilian rural society. A view based on Graciliano Ramos' novel Infância
Author: Guedes-Pinto, Ana Lúcia
Fontana, Roseli Aparecida Cação
Abstract: Based on the novel Infância, by Graciliano Ramos, we analyse the role of women in the process of teaching children to write and read during the first decades of the 20th Century, in Northeastern Brazil. Despite their secondary position in the patriarchal Brazilian rural society, the presence of women is expressive in the numerous educational models inherited from the 19th Century, be they in the public or domestic sphere. Working at the interfaces between cultural history, anthropology, sociology, and linguistics, we focus both the practices and the locus these teachers, relatives, and friends adopted in the process of teaching children to write and read. We also analyse the meaning content of the educational tasks involving these women and children.
Propomo-nos, neste trabalho, a realizar, com base na obra Infância de Graciliano Ramos, uma análise da participação da mulher no processo de iniciação escritural das crianças, nas primeiras décadas do século XX, no nordeste brasileiro. A despeito do lugar ocupado pela mulher no patriarcalismo rural, sua presença mostra-se expressiva na multiplicidade de modelos de escolarização, seja na esfera pública ou na esfera doméstica, herdados do século XIX. Trabalhando nas interfaces entre a história cultural, a antropologia, a sociologia e os estudos da linguagem, pretendemos focalizar tanto os espaços e as práticas em que as crianças eram iniciadas na aprendizagem da leitura e da escrita por suas professoras, familiares e amigas quanto os significados de que se revestiam, para essas mulheres e crianças, as tarefas relativas ao ensino.
Subject: Leitura
Escrita
Letramento
Práticas escolares e não-escolares
Reading
Writing
Literacy
Formal and informal education practices
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32622004000200004
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622004000200004
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622004000200004
Date Issue: 1-Aug-2004
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32622004000200004.pdf124.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.