Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/32406
Type: Artigo de periódico
Title: Do projeto político do Banco Mundial ao projeto político-pedagógico da escola pública brasileira
Title Alternative: From the political project of the World Bank to the political-pedagogic project of Brazilian public schools
Author: Silva, Maria Abádia da
Abstract: This paper analyzes the relationships amongst the following groups: the World Bank's directors, technicians, and counselors who promoted a political project for public education supported by the Brazilian group, from the Department of Education (MEC). The author points out the power the relations between both sides and the appropriation of the Brazilian institutional structures of education through the development of projects, programs, and plans that reach the inner environment of public schools, one of which is the political-pedagogic project.
Este artigo analisa as relações estabelecidas entre a equipe de diretores, técnicos e conselheiros do Banco Mundial, autores de um projeto político para a educação pública que conta com a conivência da equipe brasileira do Ministério da Educação (MEC). A autora revela as relações de poder entre as equipes e afirma que ocorre uma apropriação das estruturas institucionais educacionais do país por meio do desenvolvimento de projetos, programas e planos que alcançam o interior da escola pública, entre eles o projeto político-pedagógico.
Subject: Banco Mundial
Políticas educacionais
Projeto político-pedagógico
World Bank
Educational policies
Political-pedagogic project
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32622003006100003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622003006100003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622003006100003
Date Issue: 1-Dec-2003
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32622003006100003.pdf57.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.