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Type: Artigo de periódico
Title: Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória?
Title Alternative: Political-pedagogic innovations and project: an emancipating or regulatory relationship?
Author: Veiga, Ilma Passos Alencastro
Abstract: The present paper discusses the meaning of innovations and a political-pedagogic project under two viewpoints: as a regulatory action or technique and as an emancipating or edification action. The regulatory innovation means to assume the political-pedagogic project as a set of activities that will generate a product: a ready, finished document. In this case, the process of collective production is left out. The innovation of a regulatory matrix denies the diversity of interests and actors involved. From the emancipating standpoint, the innovation and the political-pedagogic project are articulated to integrate the process together with the product, because the final result is not only a consolidated process of methodological innovation, in the core of a project built, executed and assessed collectively, but an innovative product that will also provoke epistemological ruptures.
O presente artigo discute o significado de inovação e projeto político-pedagógico sob duas perspectivas: como uma ação regulatória ou técnica e como uma ação emancipatória ou edificante. A inovação regulatória significa assumir o projeto político-pedagógico como um conjunto de atividades que vão gerar um produto: um documento pronto e acabado. Nesse caso se deixa de lado o processo de produção coletiva. A inovação de cunho regulatório nega a diversidade de interesses e de atores que estão presentes. Sob a perspectiva emancipatória, a inovação e o projeto político-pedagógico estão articulados, integrando o processo com o produto porque o resultado final é não só um processo consolidado de inovação metodológica, na esteira de um projeto construído, executado e avaliado coletivamente, mas um produto inovador que provocará também rupturas epistemológicas.
Subject: Educação
Política educacional
Gestão escolar
Projeto político-pedagógico
Inovação
Education
Educational policies
School management
Political-pedagogic project
Innovations
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32622003006100002
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622003006100002
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622003006100002
Date Issue: 1-Dec-2003
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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