Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/32362
Type: Artigo de periódico
Title: Propostas de educação popular em Campinas: as aulas noturnas
Title Alternative: Proposed of popular education in Campinas: the night classes
Author: Ananias, Mauricéia
Abstract: Researching newspapers and almanacs of the decade of 1870, and documents about the foundation of the night classes, maintained by the Sociedade Propagadora of Instruction, in Campinas, intended to characterize the education offered by that school as besides the first objective of all and any elementary education, the literacy. The objective of that school was to introduce children and adults in the new society that was formed. This article intends to point the moral formation that the elite of Campinas proposed for the poor man that lived in the city.
Utilizando-se da pesquisa realizada em escritos da época, década de 1870, como jornais e almanaques, e da documentação encontrada sobre a fundação das aulas noturnas, mantidas pela Sociedade Propagadora de Instrução, em Campinas, pretende-se conceituar a educação oferecida por essa escola como além do objetivo primeiro de toda e qualquer educação elementar, a alfabetização. Nela, esperava-se que as crianças e os adultos, ao se formarem, fossem inseridos em uma nova sociedade que se acreditava em formação. Assim, o artigo busca encontrar na educação a formação de homem, mundo e sociedade que a elite cafeicultora propunha para essa camada pobre presente no então espaço urbano nascente.
Subject: Aulas noturnas
Campinas
educação popular
escolas
maçonaria
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32622000000200005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622000000200005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000200005
Date Issue: 1-Nov-2000
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32622000000200005.pdf418.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.