Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/32360
Type: Artigo de periódico
Title: Trabalho e subjetividade. Nos rituais da iniciação, a constituição do ser professora
Title Alternative: Work and subjectiveness. In the initiation rituals, constitution of the being teacher
Author: Fontana, Roseli Cação
Abstract: This text tried to focus on the movement of the constitution and uniqueness of the being professional of a young beginner teacher, during her first year of work in Fundamental Teaching. This movement was constructed in a relationship of proximity and trust, founded on the community of destinies - the condition of women-teachers - existing between the researcher and the subject of the research, and it emerges from the interactive and discursive dynamics that had been intertwined in the meetings between both of them, where teaching practice lived daily at school had been found a theme analyzed in its social conditions of production and through the category of drama, formulated by Politzer and incorporated by Vygotsky.
Este texto procurou focalizar o movimento íntimo de constituição e singularização do ser profissional em uma jovem professora iniciante, ao longo de seu primeiro ano de trabalho no Ensino Fundamental. Construído numa relação de proximidade e de confiança, fundada na comunidade de destinos - a condição de mulheres-professoras - existente entre a pesquisadora e o sujeito da pesquisa, ele emerge da dinâmica interativa e discursiva tecida nos encontros entre ambas, nos quais a prática docente vivida no cotidiano da escola foi tematizada e analisada em suas condições sociais de produção e à luz da categoria de drama, formulada por Politzer e incorporada por Vygotsky.
Subject: Subjetividade
singularização e formação de professores
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32622000000100008
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622000000100008
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000100008
Date Issue: 1-Apr-2000
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32622000000100008.pdf53.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.