Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/32350
Type: Artigo de periódico
Title: Língua de sinais e língua majoritária como produto de trabalho discursivo
Title Alternative: Sign language and majority language as work of discourse
Author: Souza, Regina Maria de
Abstract: Assuming Bakhtin's conception of language, this paper discusses the educational praxis of language teaching to deaf students. The construction of subjectivity is considered by the author as a product of dialogical and dialectic work in which the other has an essential co-author status. During the process of language construction, the subject takes part of a rich network of enunciations which are always historically and socially determined. My goal in this study is to focus on the linguistic co-partnership of this other in the reciprocal process of teaching and/or learning two different languages, Sign Language and Portuguese, by Deaf students.
O presente estudo tem como objetivo problematizar a práxis pedagógica de ensino bilíngüe para surdos com base na concepção bakhtiniana de linguagem. Assumir tal perspectiva é pressupor a construção da subjetividade como resultado de um processo no qual o outro possui papel ativo e constitutivo. No processo de construção dialética do objeto lingüístico o sujeito entra no fluxo dinâmico de uma cadeia de enunciados já tecidos histórica e socialmente. Minha contribuição nesta apresentação busca resgatar o papel desse outro no processo recíproco de ensino e aprendizagem da criança surda, no contexto de seu trabalho com duas línguas: a de sinais e o português.
Subject: dialogia
ensino de língua
aluno surdo
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32621998000300006
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32621998000300006
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32621998000300006
Date Issue: 1-Sep-1998
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.