Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/322747
Type: TESE DIGITAL
Title: Utilização de um software de animação no ensino de dança no ensino fundamental
Title Alternative: Use of an animation software in dance education in elementary school
Author: Amaral, Mirela Campos do, 1989-
Advisor: Silva, Dirceu da, 1957-
Abstract: Resumo: A presente pesquisa, objetiva apresentar uma proposta de atividade didática para o ensino de dança na escola, utilizando-se do software de animação DanceForms, fundamentado nas diretrizes do Plano Nacional Curricular Nacional ¿ PCN em Dança. Foram 03 atividades didáticas desenvolvidas, para serem aplicadas no ensino de dança em sala de aula, direcionado para alunos da 5º série do ensino fundamental, procurando desenvolver nos alunos, domínio cognitivo, afetivo e psicomotor. Na primeira atividade buscou atender o PCN - Dança, os aspectos de reconhecimento do corpo (músculo e ossos) e sua função de movimentos, na segunda atividade a experimentação e pesquisa das diversas formas de locomoção, deslocamento e orientação no espaço (caminhos, direções e planos), na terceira atividade a seleção e organização de movimentos para a criação de pequenas coreografias. As atividades desenvolvidas foram aplicadas em um grupo de 15 alunos da 5 º série do ensino fundamental, com a participação de 10 professores. Para avaliar as atividades didáticas desenvolvidas, foi aplicado um questionário pós-atividade, baseado nos critérios de interação da atividade, avaliação do software educacional utilizado e a usabilidade do material didático. Como resultado, as 03 atividades foram aprovadas com 70% de aceitação em nível bom, pelos professores envolvidos em todos os critérios de avaliação proposto

Abstract: The present research aims to present a proposal of a didactic activity for the teaching of dance in elementary school, using DanceForms an animation software, based on the guidelines of the National Curricular Plan - PCN in Dance. There were 03 didactic activities developed to be applied in the teaching of dance in the classroom, directed to students from the 5th grade in elementary school, trying to develop in the students, the cognitive, affective and psychomotor domain. In the first activity it sought to attend to the PCN - Dance, in the aspects of body recognition (muscle and bones) and their function of movements, in the second activity the experimentation and research of the different forms of locomotion, displacement and orientation in space (paths, directions and Plans), in the third activity the selection and organization of movements to create small choreographies. The activities developed were applied in a group of 15 students from the 5th grade, with the participation of 10 teachers. To evaluate the didactic activities developed, a post-activity questionnaire was applied, based on the interaction criteria of the activity, evaluation of the educational software used and the usability of the didactic material. As a result, the 03 activities were approved with 70% acceptance at a good level, by the teachers involved in all the proposed evaluation criteria
Subject: Tecnologia educacional
Dança - Estudo e ensino
Ensino fundamental
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Amaral_MirelaCamposDo_M.pdf3.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.