Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/322111
Type: TESE DIGITAL
Title: Estatística em química analítica : concepções de estudantes de graduação
Title Alternative: Statistics in analytical chemistry : undergraduate student's perceptions
Author: Cardoso, Sarah Lane Menezes, 1990-
Advisor: Rossi, Adriana Vitorino, 1965-
Abstract: Resumo: O Ensino Superior ainda pode ser considerado uma temática de pesquisa pouco recorrente em estudos brasileiros, a despeito da relevância de questões que merecem ser investigadas, como certos aspectos de áreas específicas. Esta dissertação insere-se na área de Química Analítica, tendo como principal objetivo colher impressões e conhecimentos de estudantes de graduação e pós-graduação sobre Estatística para levantar informações que permitam mapear algumas relações de ensino e aprendizagem dessa temática. Entre agosto de 2015 e novembro de 2016, foi realizada uma pesquisa qualitativa com a participação de 289 estudantes de 5 cursos, distribuídos em 9 turmas de 6 disciplinas de Química Analítica, oferecidas pelo Instituto de Química da UNICAMP, que abordam conteúdos de Estatística. Foram investigados aspectos cognitivos, relacionados ao conhecimento do estudante sobre conteúdos específicos, tais como média e desvio padrão; e aspectos atitudinais, relacionados à atitude desses estudantes em relação à Estatística. Os dados obtidos a partir da análise estatística das respostas de 2 questionários (um cognitivo e outro atitudinal) permitiram detectar problemas de domínio de conteúdos básicos, além de relações importantes entre componentes atitudinais, tais como interesse, esforço, competência cognitiva e valor, que merecem atenção.O resultado pode ser útil para subsidiar a organização de propostas de ensino e projetos político-pedagógicos de cursos: as fragilidades cognitivas podem nortear novas organizações curriculares, enquanto que a correlação entre os componentes atitudinais pode orientar ações de gestão dos cursos, inspirar a revisão de estratégias pedagógicas e estimular reflexões sobre objetivos e expectativas de estudantes

Abstract: Despite the importance of researching the Undergraduate Education, there is a lack of published research regarding the Brazilian Higher Education. Considering the need to deepen our understanding of this level of study and that this research is inserted in the area of Analytical Chemistry, the main focus of this dissertation is to survey impressions and conceptions that graduate and undergraduate students have regarding Statistics, in order to map and correlate different aspects of teaching and learning this subject. Between August 2015 and November 2016, a qualitative research was conducted and 289 student volunteers participated; these students pertained to 5 different courses (undergraduate and graduate Chemistry, Chemical Engineering, Food Engineering and Pharmacy), and attended 6 Analytical Chemistry subjects which contained Statistics concepts, offered by the Institute of Chemistry of the University of Campinas. Both the cognitive aspects of learning Statistics ¿ related to the student's knowledge regarding specific concepts, such as mean and standard deviation ¿ and their attitudes towards Statistics were studied and the data was collected using two different surveys (a conceptual and an attitudinal). Regarding the cognitive aspects, the results indicated problems concerning student¿s comprehension of basic Statistic concepts. Regarding the student¿s attitudes, significant correlations were traced between different attitudinal components, such as student¿s interest, effort, cognitive competence, and value. These results may contribute to the elaboration of proposals regarding the teaching of Statistics: the cognitive gaps may serve as a guide to elaborate new curricular proposals, while the correlations between attitudinal components may direct the course administration¿s future actions, inspire teachers to re-think their pedagogical strategies, and stimulate students to reflect upon their expectations and objectives
Subject: Estatística
Ensino superior
Química analítica
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:IQ - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Cardoso_SarahLaneMenezes_M.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.