Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/321983
Type: TESE DIGITAL
Title: Educação corporativa on-line : proposta metodológica
Title Alternative: On-line corporate education : methodological proposal
Author: Estavarengo Junior, Edson Aparecido, 1985-
Advisor: Amaral, Sergio Ferreira do, 1954-
Abstract: Resumo: A educação corporativa é uma prática recente e que apresentou forte expansão nas primeiras décadas do século XXI. Um componente importante da educação corporativa é a educação on-line, que é um dos principais meios empregados pela educação corporativa para distribuir e administrar seus currículos e cursos. Com o objetivo de entender as práticas de educação corporativa on-line e elaborar uma proposta metodológica para concepção e implementação de projetos dessa natureza, este trabalho faz, com base no referencial teórico de Manuel Castells, uma análise sociológica das mudanças promovidas pela Era da Informação, situando a educação corporativa como parte de um movimento histórico maior que estabeleceu a sociedade do conhecimento e o paradigma da tecnologia da informação. A partir desse referencial teórico, o trabalho apresenta os principais conceitos de educação corporativa e também revisa conceitos de tecnologia educacional e educação on-line. Este trabalho também busca analisar a educação corporativa pela perspectiva da educação, entendendo-a como uma prática de ensino-aprendizagem que acontece dentro das empresas, mas que guarda estreita relação com os fundamentos da educação e da pedagogia. Por fim, com base nas pesquisas bibliográficas e nas análises sobre esses assuntos, este trabalho apresenta uma proposta metodológica com fatores a serem considerados na concepção e implementação de um projeto de educação corporativa on-line

Abstract: Corporate education is a recent practice that has shown strong expansion in the first decades of the 21st century. An important component of corporate education is online education, which is one of the primary means employed by corporate education to distribute and manage curricula and courses. In order to understand the practices of online corporate education and elaborate a methodological proposal for the design and implementation of projects of this nature, this paper makes, based on the theoretical references of Manuel Castells, a sociological analysis of the changes promoted by the Information Age, situating corporate education as part of a larger historical movement that established the knowledge society and the paradigm of technology information. Based on this theoretical framework, this paper presents the main concepts of corporate education and also reviews concepts of educational technology and online education. In addition, this paper also seeks to analyze corporate education from the perspective of education, understanding it as a teaching-learning practice that happens within companies, but which is closely related to the foundations of education and pedagogy. Finally, based on bibliographic research and analysis on these subjects, this paper presents a methodological proposal with factors to be considered in the design and implementation of an online corporate education project
Subject: Educação corporativa
Ensino a distância
Tecnologia educacional
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
EstavarengoJunior_EdsonAparecido_M.pdf2.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.