Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/321601
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Entre a pena e a baioneta : Louise Michel e Nadezhda Krupskaia, educadoras em contexto revolucionários
Title Alternative: Between the punishment and the bayonet : Louise Michel e Nadezhda Krupskaia, educators in revolutionary context
Author: Lodi-Corrêa, Samantha, 1981-
Advisor: Jacomeli, Mara Regina Martins, 1965-
Abstract: Resumo: Esta tese resultou em dois estudos histórico-biográficos e teve por objetos de pesquisa: a francesa Louise Michel (1830-1905) e russa Nadezhda Krupskaia (1869-1939). A proposta defende que o estudo sobre a vida revolucionária ressalta elementos da atividade educacional dessas mulheres e permite um "repensar" de suas ações ao ressaltar aspectos educacionais que podem subsidiar uma discussão atual. Embora dentro de dois contextos específicos, as duas têm em comum a participação em importantes momentos de luta dos trabalhadores. Destacaram-se em suas biografias momentos da história sobre a Comuna de Paris de 1871 e a Revolução Russa de 1917, as duas revoluções proletárias advindas do descontentamento da população mais pobre, faminta, explorada, e de como participaram nessas lutas. As duas revoluções principiaram da necessidade de se construir uma sociedade justa, livre do julgo do Capitalismo. Acredita-se que haja, no pensamento das biografadas, elementos educacionais vinculados à conscientização e à emancipação da classe trabalhadora que consentem subsidiar um debate contemporâneo sobre Educação e Revolução, na medida em que se conhece e divulga a vida e a obra das educadoras-revolucionárias. Nesse debate não se propõe a transposição do pensamento dessas mulheres tal qual eram em suas épocas, mas pondera o trabalho de conscientização que desenvolveram, durante suas lutas, evidenciando a conscientização e a emancipação como necessárias ainda hoje em nossa sociedade que ainda sofre com as injustiças sociais. As duas biografias são apresentadas em capítulos distintos, colocando-se suas atuações revolucionárias contextualizadas cada qual em sua conjuntura. Apresentam-se independentes, com suas particularidades biográficas e de acesso às fontes, e depois se interligam

Abstract: This thesis had as object two historical-biographical studies: the French Louise Michel (1830-1905) and Russian Nadezhda Krupskaya (1869-1939). The proposal advocates that studying the revolutionary life and from life to highlight educational activity elements of these women allow to analyze the contradictions of their actions and emphasize educational aspects that can support a current discussion. Although inside two specific contexts, both have in common the participation in important moments of struggle of the workers. Stood out in their biographies, moments in the history about the Commune of Paris of 1871 and the Russian Revolution of 1917, the two proletarian revolutions coming from the discontent of the poorest, starving and exploited population, of which both revolutionary women took part. The two revolutions started the need to build a just society free of capitalist trial. It is believed that there is, in the thinking of these two women, educational elements linked to awareness and emancipation of the working class who consent subsidize a contemporary debate about Education and Revolution, insofar as is known and discloses the life and work of the revolutionary-educators. This debate is not intended to transpose the thought of these women as it were in their times, but considering the of work of awareness they developed, during their struggles,emphasizing awareness and emancipation that is necessary nowadays in our society that still suffers from social injustice. The two biographies are presented in distinctive chapters, placing his revolutionary performances contextualized each in its juncture. They present themselves independent, with its biographical peculiarities and access to sources, and after, interlink the considerations
Subject: Michel, Louise, 1830-1905
Krupskaia, Nadezhda Konstantinovna, 1869-1939
Educação
Revolução
História da educação
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2016
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Lodi-Correa_Samantha_D.pdf18.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.