Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/321130
Type: TESE DIGITAL
Title: Performance [entre] Cinema = passagens e atravessamentos entre artes em busca das poéticas da presença=Performance [inter] Cinema: passages and crossings between arts in search of the poetics of presence
Title Alternative: Performance [inter] Cinema : passages and crossings between arts in search of the poetics of presence
Author: Veiga, Luana Marchiori, 1980-
Advisor: Teixeira, Francisco Elinaldo, 1954-
Abstract: Resumo: Performance [entre] Cinema investiga as relações entre a Arte da Performance e o Cinema Experimental com base em experiências artísticas e reflexões teóricas. A partir da realização de três trabalhos em videoperformance, elaboramos ensaios reflexivos focando em pontos de convergência entre preocupações estéticas e poéticas que encontramos em nossos trabalhos e na produção de outros artistas e cineastas. O objetivo principal era investigar as relações que se travam entre as ações ao vivo, as suas imagens e o público. Com base no pressuposto de uma recusa à representação e enfoque no real, presente a partir da produção dos anos 1960/70, percebemos a noção de presença como chave para diversas soluções artísticas e cinematográficas. A prática artística aliada à reflexão levou à organização dos procedimentos criativos em performance, e à proposição de quatro campos fundamentais a partir dos quais a poética de um trabalho em arte de ação se produz: espaço, tempo, ação e elementos exteriores. O contexto no qual emergiram as primeiras experiências em performance foi descrito, mostrando as passagens e entrecruzamento entre linguagens e as frequentes incursões de artistas no cinema, evidenciando o caráter intermidiático e experimental dos campos da performance e do cinema experimental

Abstract: Performance [inter] Cinema investigates the relations between Performance Art and Experimental Cinema, based upon artistic experiences and theoretical thinking. From the realization of tree video performance pieces, reflexive essays were elaborated, focusing in the converging points between aesthetic concerning found both in our work and in other artists and moviemakers works and writings. The main objective was to investigate the relations that take place between live actions, its images and the audience. Based upon the presumption of a refusal of representation and focusing on real, present in artistic and cinematic production since the years 1960/70, the notion of presence became clear as a key to a diversity of solutions. Artistic practice allied with theoretical reflection took to the development of four fundamental fields from which the poetic of any Action Art can be produced: space, time, action and external element. The context in which the first experiences in performance art emerged were described, showing the passages and crossings trough languages and the frequent incursions of artists in cinema, making clear the intermediatic and experimental features of performance art and experimental cinema fields
Subject: Performance (Arte)
Cinema experimental
Videoarte
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2016
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Veiga_LuanaMarchiori_D.pdf52.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.