Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/321124
Type: DISSERTAÇÃO DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Fomos, somos e seremos comunistas : a educação dos trabalhadores do Partido Comunista do Brasil de 1920 a 1950
Title Alternative: We were, are and will be communists : the education of workers of the Communist Party of Brazil from 1920 to 1950
Author: Ferreira, Lilian Zanvettor, 1975-
Advisor: Mazza, Débora, 1963-
Abstract: Resumo: A presente pesquisa buscou, através de fontes documentais de natureza variada, c compreender os espaços de educação da classe trabalhadora paulistana entre 1920 e 1950, mais precisamente entre os trabalhadores e trabalhadoras militantes do Partido Comunista do Brasil (PCB). Foram consultados os números dos jornais colaborativos A Classe Operária, cartas, fotografias, memórias escritas de velhos militantes, assim como as memórias orais de filhos e netos. A análise dos materiais sugeriu que os espaços de participação política foram também compreendidos como espaços de educação e de resistência formativa. Para a classe operária da cidade de São Paulo do início do século XX, prioritariamente imigrante, sujeita a precárias condições de vida e trabalho, o ensino formal não era uma realidade. A educação oficial começa a dar os primeiros passos no ideário de universalização, porém ainda é restrita e não atinge a todos. Como forma de resistência popular, no entanto, a educação surge por outros vieses: o partido, o sindicato, os jornais colaborativos, o ensino mútuo, as agremiações populares

Abstract: This research sought, through documentary sources of varied nature, understand the educational spaces of São Paulo working class between 1920 and 1950, more precisely among the working men and women militants of the Communist Party of Brazil (PCB). The numbers of collaborative papers The Working Class were consulted, letters, photographs, memoirs of old militants, as well as the oral memories of children and grandchildren. The analysis of the materials suggested that the spaces of political participation were also understood as education spaces and formative resistance. For the working class of the city of São Paulo from the early twentieth century, primarily immigrant, subject to precarious conditions of life and work, formal education was not a reality. The official education begins to take the first steps in the universalization of ideas, but it is still limited and does not reach everyone. As a form of popular resistance, however, education arises for other biases: the party, the union, the collaborative papers, mutual education, popular associations
Subject: Educação
Comunismo
Militancia
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2016
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ferreira_LilianZanvettor_M.pdf6.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.