Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/321123
Type: TESE DIGITAL
Title: Baden Powell À Vontade : recursos técnicos para arranjos de violão solo
Title Alternative: Baden Powell À Vontade : technical resources for solo guitar arrangements
Author: Santos, Gustavo de Medeiros, 1989-
Advisor: Nascimento, Hermilson Garcia do, 1969-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa tem como objetivo compreender e descrever recursos técnicos utilizados por Baden Powell no LP Baden Powell À Vontade (Elenco, 1963) e elaborar novos arranjos para violão solo fazendo uso prático desses mesmos recursos que serão compreendidos e descritos. Para tanto, realizam-se análises musicais sobre transcrições do seu violão em 3 faixas integrais e em trechos das outras 7 faixas, a fim de identificar quais são os recursos mais recorrentes, como ocorrem as interações entre essas técnicas, quais são as suas possibilidades variativas - frequentemente de inclinação rítmica - e de que maneira ocorre a exposição de elementos contrastantes. Além de analisar o comportamento técnico violonístico, procura-se relacionar os recursos com a concepção, a estética e a trajetória de Baden Powell partindo de sua biografia e estudos musicológicos já realizados sobre o intérprete (DREYFUS, 1999; MAGALHÃES, 2000; CAIADO, 2001; SCHROEDER, 2006). Após observação contextual do meio musical no qual esse artista estava inserido e da descrição desses procedimentos técnicos, leva-se o estudo a campo prático, expondo a criação de três arranjos para violão solo, nos quais se utiliza a apropriação do conteúdo musical estudado

Abstract: This research aims to understand and describe technical resources of Baden Powell in LP Baden Powell À Vontade (Elenco, 1963) and develop new arrangements for solo guitar making practical use of these techniques that are understood and described. Therefore, take place musical analysis of transcriptions of his guitar in 3 full tracks and parts of 7 other tracks in order to identify which are the most recurrent resources, how does its interactions between these techniques occur, what are its possibilities of variations - often with rhythmic inclination - and how is the exhibition of contrasting elements. In addition to analyzing the guitaristic technical performance, we seek to relate the resources with the conception, the aesthetics and the path of Baden Powell starting from his biography and musicological studies already carried out on the interpreter (DREYFUS, 1999; MAGALHÃES, 2000; CAIADO 2001 ; SCHROEDER, 2006). After a contextual observation of the musical medium in which this artist was inserted and the description of these technical procedures, we take the study into a practical field, exposing the creation of three arrangements for solo guitar, in which we use the appropriation of the musical content studied
Subject: Powell, Baden, 1937-2000
Violão
Performance (Arte)
Música popular
Arranjo (Música)
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2016
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Santos_GustavodeMedeiros_M.pdf9.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.