Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/321120
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Primaveras compartilhadas : (re)significando a docência na relação com cidade, memórias e linguagens
Title Alternative: Shared Springs : (re) signifying teaching in relation to the city, memories and languages
Author: Cunha, Nara Rúbia de Carvalho, 1978-
Advisor: Prado, Guilherme do Val Toledo, 1965-
Abstract: Resumo: Nesta tese focalizo a formação docente continuada considerando a articulação entre formação e experiências vividas e tomando cidade, memórias e linguagens como meios de produção de conhecimento. Para isso, apresento análises e desdobramentos de uma investigação-ação coletiva protagonizada por professores da Educação Básica lotados em escolas públicas de Ouro Preto-MG e desenvolvida em parceria com o Museu Casa Guignard, na mesma cidade, de maio de 2012 a maio de 2013. À luz de contribuições teóricas e metodológicas do filósofo alemão Walter Benjamin e de pesquisas realizadas pelo Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Continuada (GEPEC-FE/Unicamp) e pelo grupo de pesquisas Kairós: educação das sensibilidades, história e memórias (Kairós-CMU/Unicamp), problematizo a docência segundo a vida cotidiana do próprio docente, tomando-o em sua inteireza humana e na sua singularidade espaço-temporal, sem perder de vista relações com a macrohistória

Abstract: In this work I focus on the continued teaching formation, starting from the articulation between formation and lived experiences, taking city, memories and language as means of production of knowledge. I present the analysis and deployment of a collective investigation-action, having as protagonists teachers of Basic Education, based in public schools in Ouro Preto ¿ MG ¿ Brazil and in partnership with Casa Guignard Museum, in this same city, between May 2012 and May 2013. Enlighted by the theoretical and methodological contributions from the German philosopher Walter Benjamin and by researches performed by the Group of Studies and Researches in Continued Education (GEPEC-FE/Unicamp) and by the group of researches Kairós: education of sensibilities, history and memories (Kairós-CMU/Unicamp), I problematize the teaching experience from the perspective of the daily life of the teacher himself/herself, taking him/her by his/her human integrality and on his/her spacetime singularity, without losing the focus on the relations with the macro history
Subject: Benjamin, Walter, 1892-1940
Formação de professores
Experiência
Educação das sensibilidades
Educação dos sentidos
Editor: [s.n.]
Citation: CUNHA, Nara Rúbia de Carvalho. Primaveras compartilhadas: (re)significando a docência na relação com cidade, memórias e linguagens. 2016. 1 recurso online (250 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/321120>. Acesso em: 31 ago. 2018.
Date Issue: 2016
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Cunha_NaraRubiadeCarvalho_D.pdf7.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.