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Type: TESE DIGITAL
Title: Participação social da pessoa com deficiência intelectual no município de Campinas, SP
Title Alternative: Social participation of people with intellectual disabilities in Campinas, SP
Author: Frederico, Jacqueline Caroline Costa, 1990-
Advisor: Laplane, Adriana Lia Friszman de, 1955-
Abstract: Resumo: Diversos documentos e leis garantem, no Brasil, o direito à participação social plena de todos os indivíduos. Essa participação implica o direito à educação, à saúde, ao trabalho, ao lazer e ao acesso à cultura. Entretanto, são vários os grupos de pessoas que, por diferentes razões, são privados desses direitos. Levando em consideração que temos um grande número de pessoas com deficiência intelectual em nosso país, o trabalho proposto teve como objetivo investigar as formas de participação social e escolar das pessoas com deficiência intelectual no município de Campinas, com vistas a identificar os pontos de partida para a elaboração de possíveis ações no âmbito das políticas públicas que colaborem com essa participação. O estudo envolveu a análise dos dados do Censo Escolar da educação básica de jovens e adultos do município de Campinas compreendidos entre 2010 e 2014, os dados do Censo Demográfico de 2010, publicado pelo Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, dados do Benefício de Prestação Continuada de Campinas entre os anos de 2010 e 2014 e os dados do Centro Público de Apoio ao Trabalhador do município de Campinas. O estudo revelou que as pessoas com deficiência intelectual, dentre todas as deficiências, apresentam menor participação nos espaços sociais, como na escola e no mercado de trabalho 

Abstract: Many documents and laws guarantee, in Brazil, the right to full social participation of all individuals. This participation includes in the right to education, health, work, leisure and access to culture. However, there are several groups of people who, for different reasons, are deprived of these rights. Taking into account that there is a large number of people with intellectual disabilities in Brazil, the proposed study aimed to investigate the forms of educational and social participation of people with intellectual disabilities in the city of Campinas, in order to identify where to begin developing of possible actions within the framework of public policies that contribute to such participation. The study involved the analysis of data from the School Census of basic education for youth and adults in the city of Campinas between 2010 and 2014, data from 2010 Brazilian Population Census, published by the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), data from the Continued Social Assistance Benefit (Benefício de Prestação Continuada da Assistência Social - BPC) of Campinas between 2010 and 2014 and the data of the Public Support Centre for the Worker (Centro Público de Apoio ao Trabalhador - CPAT) the city of Campinas. The study found that among disabilities people with intellectual disabilities, have less participation in social spaces, such as at school and in the labor market
Subject: Deficiencia intelectual
Participação social
Inclusão social
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2016
Appears in Collections:FCM - Dissertação e Tese

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