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Type: TESE DIGITAL
Title: Autonomia e controle da prática médica no ambiente hospitalar : estudo de caso em Maringá (PR)
Title Alternative: Autonomy and control of medical practice in hospital enviroment : a case study in Maringá (PR)
Author: Donadio, Paulo Roberto, 1952-
Advisor: Campos, Gastão Wagner de Sousa, 1952-
Abstract: Resumo: Neste estudo examinamos os depoimentos de 21 médicos que trabalham no Hospital Universitário de Maringá ¿ HUM ¿ vinculado à Universidade Estadual de Maringá, para conhecer os sentidos de autonomia profissional do médico na perspectiva das pesquisas que avaliam as mudanças políticas e tecnológicas no campo da medicina, em que médicos passam de pequenos liberais em seus consultórios a um conjunto de instituições heterogêneas e práticas desiguais administradas por empresas institucionalizadas. O objetivo foi conhecer os significados que os 21 profissionais médicos dão às suas práticas em um hospital escola, como é o HUM. Os resultados indicam que os entrevistados, à exceção de duas médicas da pediatria neonatal, se veem no HUM como uma parte de um sistema maior no qual a principal definição de autonomia profissional é a elaboração de escalas de trabalho. As outras dimensões do trabalho ¿ relação médico ¿ paciente, o ensino e a relação médico ¿ aluno de medicina, e a relação médico ¿ enfermeira desaparecem para dar lugar à autonomia de realizar sua própria escala de trabalho no HUM, uma vez que trabalham em outros locais

Abstract: In this study we examine the testimonies of 21 doctors who work in the University Hospital of Maringá ¿ HUM ¿ an institution affiliated of State University of Maringá, to understand the senses of professional autonomy of the doctor in the perspective of the inquiries that value the political and technological changes at the field of the medicine, in which doctors start from autonomous professionals in their doctor's offices to a set of unequal heterogeneous and practical institutions administered by institutionalized enterprises. The objective was understand the evaluation that 21 medical professionals give to their practices in a hospital school, as it is it HUM. The results indicate what the interviewed ones, with the exception of two doctors of the pediatrics neonatal, see each other in HUM like a part of a bigger system in which the main definition of professional autonomy is the preparation of scales of work. The other dimensions of the work as the medical-patient relation, the teaching and the relation doctor¿medicine student, and the relation doctor¿nurse, disappear to give place to the autonomy of carrying out their scale of work in HUM, once they work in other places
Subject: Autonomia profissional
Hospitais universitários
Hospitais de ensino
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2016
Appears in Collections:FCM - Dissertação e Tese

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