Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/319156
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Desenvolvimento de uma ferramenta baseada no conceito web 2.0 para o ensino e aprendizado da generosidade em escolas no ensino fundamental
Title Alternative: Development of a technological tool based on the web 2.0 concept for the teaching and learning of generosity in primary schools
Author: Cancela, Thiago Mancilha, 1975-
Advisor: Amaral, Sergio Ferreira do, 1954-
Abstract: Resumo: O presente trabalho propõe o "desenvolvimento de uma ferramenta tecnológica baseada no conceito Web 2.0 para o ensino e aprendizado da generosidade em escolas no ensino fundamental" e tem como objetivo central uma reflexão sobre uma virtude, a generosidade, e, consequentemente, uma "educação para generosidade". Para tanto, essa dissertação se divide em três capítulos: o primeiro intitulado, "Capitalismo, desigualdade e cultura" busca relacionar o sistema capitalista, o processo cultural de acumulação de capital e a enorme desigualdade social; o segundo capítulo, "Estudos científicos sobre generosidade", destaca os efeitos da generosidade no cérebro humano; a generosidade como uma competência empresarial e a generosidade na consciência moral infantil; o terceiro e último capítulo, "Desenvolvimento da ferramenta proposta", demonstra e avalia os benefícios da tecnologia na educação, a web 2.0 como ferramenta educacional, apresenta a metodologia Extreme Programming que visa imprimir maior agilidade, flexibilidade e adaptabilidade ao processo de desenvolvimento e, finalmente, apresenta a ferramenta em si a ser desenvolvida, denominada "BigChain Escola". Nas considerações finais destacamos que, para construir indivíduos generosos, precisamos cada vez mais pesquisar e desenvolver artefatos e atividades que estimulem o desenvolvimento dos aprendizes na direção do que chamamos de uma "educação para generosidade

Abstract: This work proposes the "development of a technological tool based on the Web 2.0 concept for the teaching and learning of generosity in primary schools" and has as its main purpose a reflection on one virtue, generosity, and, consequently, an "education for generosity". As such, this dissertation is divided into three chapters: the first chapter, "Capitalism, inequality and culture" seeks to relate the capitalist system, the cultural process of capital accumulation and the enormous social inequality. The second chapter, "Scientific studies on generosity" highlights the effects of generosity on the human brain; generosity as an entrepreneurial skill and generosity in the moral conscience of children. The third and last chapter, "Development of the proposed tool", presents and assesses the benefits of technology in education, the web 2.0 as an educational tool and also presents the methodology "Extreme Programming" which seeks to foster more promptness, flexibility and adaptability to the development process and, finally, focuses on the tool to be developed, called "BigChain School". In the final considerations, we emphasize that, in order to promote generous individuals, we need, more and more research and develop artifacts and activities that stimulate the development of students, guiding them towards what is referred to "education for generosity
Subject: Generosidade
Web 2.0
Educação
Tecnologia
Capitalismo
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2016
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Cancela_ThiagoMancilha_M.pdf9.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.