Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/319103
Type: research-article
Title: Educação física escolar e relações de gênero: diferentes modos de participar e arriscar-se nos conteúdos de aula
Title Alternative: Scholar physical education and gender relationships: different ways to participate and to risk concerning classes subjects
Author: Uchoga
Liane Aparecida Roveran; Altmann
Helena
Abstract: This paper summarizes the results from a master's degree dissertation. Here, we sought to understand how the gender relationships inside different physical education subjects, and if this subject diversification interferes in gender relationships and boys and girls engagement during classes. Through an ethnographic research at two schools located in Campinas city region, it was observed scholar physical education classes. The analysis indicates that boys and girls deal in a different way in learning new movements and practices. Also, we conclude that boys used to risk more and seemed more self confident during activities.
Este artigo apresenta parte dos resultados de uma pesquisa que buscou entender como se dão as relações de gênero nos diferentes conteúdos da educação física escolar e como a diversificação desses interfere nas relações de gênero durante as aulas. Por meio de uma pesquisa do tipo etnográfica em duas escolas pertencentes à região de Campinas (SP), foram observadas aulas de educação física em três diferentes séries. As análises feitas indicam que meninos e meninas lidavam de maneiras distintas com a aprendizagem de novos movimentos e conteúdos, arriscavam-se mais nas aprendizagens e demonstravam mais confiança nas próprias capacidades e habilidades corporais.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1016/j.rbce.2015.11.006
Address: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892016000200163&lng=en&nrm=iso&tlng=pt
Date Issue: 2016
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S0101-32892016000200163.pdf388.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.