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Type: research-article
Title: Concepção de professores do ensino fundamental sobre a dislexia do desenvolvimento
Title Alternative: The conception of primary education teachers about developmental dyslexia
Author: Tabaquim
Maria de Lourdes Merighi; Dauruiz
Silvani; Prudenciatti
Shaday M.; Niquerito
Ana Vera
Abstract: : Dyslexia is a specific learning disorder of constitutional origin, characterized by difficulties in decoding isolated simple words, caused by a deficiency in the processing of phonological information. Teachers are often the first to observe the difficulties of dyslexic children in early stages of literacy, however; their lack of the necessary knowledge of the disorder derails the proper conduction of the situation, in making the coping with learning difficulties easier. The objective of this study was to characterize the level of information about dyslexia. For this purpose, 27 Portuguese teachers from the 5th to the 8th grade of elementary school, 17 belonging to the state system and 10 to the private sector, took part in the research. The results showed lack of knowledge about the causing etiological aspects of dyslexia: 29.6% of the research participants disregard the genetic, hereditary and neurological aspects as a cause of the disorder and 33.3% disregarded these same aspects as a predisposing factor. The study concluded that the level of information of the participant teachers was insufficient to identify signs of risk of the dyslexic disorder.
: A dislexia é um distúrbio específico de aprendizagem, de origem constitucional, caracterizado por dificuldades na decodificação de palavras simples isoladas e causado pela deficiência no processamento da informação fonológica. Os professores geralmente são os primeiros a observar as dificuldades da criança disléxica nas fases iniciais da alfabetização, porém, a falta de conhecimento necessário sobre o transtorno inviabiliza a condução da situação de forma a tornar menos árduo o enfrentamento das dificuldades na aprendizagem. O objetivo deste estudo foi caracterizar o nível de informação sobre a dislexia de 27 professores de língua portuguesa da 5ª à 8ª série do ensino fundamental, sendo 17 da rede estadual e 10 da particular. Os resultados revelaram desconhecimento sobre os aspectos etiológico-causais da dislexia: 29,6% dos participantes desconsideram os aspectos genéticos, hereditários e neurológicos como causa do transtorno e 33,3% desconsideraram esses mesmos aspectos como fator predisponente. O estudo concluiu que o nível de informação dos docentes participantes foi insuficiente para identificar sinais de risco para o transtorno disléxico.
Citation: Revista Brasileira De Estudos Pedagógicos, 97, 245, p.131-. 2016.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S2176-6681/368214020
Address: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812016000100131&script=sci_abstract&tlng=pt
Date Issue: 2016
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