Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/319048
Type: research-article
Title: Formação docente continuada, desenvolvimento de práticas pedagógicas em sala de aula e promoção da saúde do professor: relações necessárias
Title Alternative: Continuing education, development of teaching practices in the classroom and promotion of teachers' health: necessary relations
Author: Lima
Anselmo; Althaus
Dalvane
Abstract: : This article presents an analysis of the results of an action of teacher continuing education in a public Brazilian university. It presents and discusses relations that proved to be necessary between the aforementioned action, the development of classroom pedagogical practices and the promotion of teachers' health. Its theoretical and methodological foundations consist on a clinic, developmental and dialogic-argumentative character and employ the method of simple and crossed self-confrontation, in order to address professional teaching gestures. The results indicate the necessity of actions related to teachers' continuing education, focused primarily on the concrete classroom work, which, in addition to allowing the development of pedagogical practices, makes the promotion of teachers' health itself possible.
: Apresenta uma análise dos resultados de uma ação de formação docente continuada em uma universidade pública brasileira. Objetiva apresentar e discutir relações que se revelaram necessárias entre a referida ação, o desenvolvimento de práticas pedagógicas em sala de aula e a promoção da saúde dos professores. A fundamentação teórico-metodológica tem caráter clínico, desenvolvimental e dialógico-argumentativo e lança mão do método da autoconfrontação simples e cruzada para abordagem de gestos profissionais docentes. Os resultados apontam para a necessidade de ações de formação docente continuada voltadas prioritariamente para o trabalho concreto em sala de aula, o que, além de permitir o desenvolvimento de práticas pedagógicas, possibilita a promoção da própria saúde do professor.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S2176-6681/366113867
Address: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812016000100097&script=sci_abstract&tlng=pt
Date Issue: 2016
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S2176-66812016000100097.pdf0 BAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.