Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/318965
Type: research-article
Title: METÁFORAS DA CRISE: ENTRE O DISCURSO E A HIPERTEXTUALIDADE NO JORNALISMO ON-LINE
Title Alternative: Economic crisis' metaphors: hypertextuality and discourse on on-line journalism
Author: Nascimento
Emanuel Angelo
Abstract: Considering the construction of meaning and the hypertextual materiality in on-line journalism, this article aims to analyze, based on the Discourse Analysis of the French orientation, the discursive production conditions throughout the processes of digital enunciation about the world economic crisis of 2008. In order to do that, we analyse the Lehman Brothers bank's crash in USA, which was thematized in several major on-line magazines, newspapers and news portals in Brazil, such as Estadao.com.br, Folha Online, Jornalnacional.globo.com, Globo.com, ISTOÉ Dinheiro and Veja.com, which expressed through a network of hypertextual links the fear of the markets about a possible global recession. It was observed in our analysis that the crisis metaphors present in the political and in the economic discourses are usually introduced into the media discourse by means of entextualization processes and digital hypertextualization with displacements of the ideas and meanings which circulate in the society.
Considerando a construção de sentidos e a materialidade hipertextual no jornalismo on-line, este artigo procura analisar, com base na Análise do Discurso (AD) de linha francesa, as condições de produção discursiva nos processos de enunciação digital em torno da crise econômica de 2008. Para tanto, analisa-se o contexto da "quebra" do banco Lehman Brothers, nos EUA, tematizada em diversas revistas, jornais e portais de notícias on-line de grande circulação no Brasil, tais como o Estadao.com.br, a Folha Online, a Globo.com, o Jornalnacional.globo.com, a ISTOÉ Dinheiro e a Veja.com que, à época, expressaram, através de uma rede de links hipertextuais, o temor dos mercados sobre uma possível recessão mundial. Observa-se, na análise, que as metáforas da crise presentes nos discursos político e econômico inserem-se no discurso das mídias por meio dos processos de entextualização discursiva e hipertextualização digital, com descolamentos e ressignificação dos sentidos que circulam socialmente.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/1982-4017-160208-4715
Address: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1518-76322016000200329&lng=en&nrm=iso&tlng=en
Date Issue: 2016
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S1518-76322016000200329.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.