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Type: research-article
Title: Educação do corpo e higiene escolar na imprensa do Rio de Janeiro (1930-1939)
Title Alternative: Body education and school hygiene in Rio de Janeiro press (1930 - 1939)
Author: Góis Junior
Edivaldo; Silva
Leonardo Mattos da Motta
Abstract: In the 1930s in Rio de Janeiro, there was an effective presence of intellectuals in government positions, which could ensure the implementation of a number of strategies aimed at the construction of a wider reform of a society guided by modernity, which lay in the reform of habits, such as hygiene and body education. Rio de Janeiro was the administrative center of the republic, so there was a need for coordinating government policy on education and health, especially in that city. This study has aimed to evaluate the influence and impact of hygienist strategies on the daily life of schools. Its sources were mainly O Paiz and Jornal do Brazil newspapers in the 1930s. The document corpus consisted of 37 newspaper articles, of which 21 were analyzed in this research, because they involved the following specific categories: school medicine, school hygiene and health education. The hypothesis pointed to the limited influence of intellectuals, with a gap between what was thought and what was executed. However, findings allow us to consider approaching the educational discourses and practices influenced by the actual participation of intellectuals such as Fernando de Azevedo and Anísio Teixeira in the organization of education in Rio de Janeiro, particularly in the early 1930s.
No Rio de Janeiro, na década de 1930, uma presença mais efetiva de intelectuais em cargos governamentais poderia garantir a efetivação de uma série de estratégias que visava à construção de uma reforma mais ampla da sociedade pautada pela modernidade, que residia também nas reformas de hábitos, como a higiene e a educação do corpo. Sendo o Rio de Janeiro, o centro administrativo da República, haveria a necessidade de articulação entre as políticas governamentais no âmbito da educação e saúde sobretudo naquela cidade. Na análise desse contexto, este estudo teve como objetivo avaliar a influência e o impacto de estratégias higienistas sobre o cotidiano das escolas. O estudo teve como fontes, principalmente, os jornais O Paiz e o Jornal do Brasil no período de 1930 a 1939. O corpo documental foi composto por 37 artigos de jornal, sendo que 21 foram analisados nesta pesquisa, pois envolviam as categorias específicas medicina escolar , higiene escolar e educação higiênica . A hipótese versava sobre uma influência limitada dos intelectuais, havendo uma distância entre o que era pensado e o que era executado. Contudo, os resultados obtidos permitem considerar uma aproximação entre os discursos e as práticas pedagógicas influenciada pela participação efetiva de intelectuais como Fernando de Azevedo e Anísio Teixeira, por exemplo, na organização da educação no Rio de Janeiro, sobretudo no início da década de 1930.
Citation: Educação E Pesquisa, 42, 2, p.411-. 2016.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1517-9702201606147225
Address: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022016000200411&script=sci_arttext&tlng=en
Date Issue: 2016
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