Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/318941
Type: research-article
Title: Nomeação automática rápida em escolares de 6 e 7 anos
Title Alternative: Rapid automatized naming in 6 and 7 years old students
Author: Araujo
Gleici Fernanda dos Santos; Ferreira
Tais de Lima; Ciasca
Sylvia Maria
Abstract: Purpose: to evaluate the speed of RAN in 6- to 7-year-old schoolchildren (1st year of elementary school) and evaluate the difference in Rapid Automatized Naming subtests of colors, letters, numbers and objects. Methods: 30 children from the 1st year of public elementary schools were evaluated. Results: indicate significant differences for all tests of colors and letters between the ages. In other subtests there were no significant differences between digits and objects. We notice that the average performance among the four subtests indicated that the speed of RAN was better among 7 year-old children. Conclusion: the results point to the need of establishing the relationship between the language skills and reading and writing skills for the early identification of the direct impact of rapid automatized naming changes in the literacy process.
Objetivo: avaliar a velocidade de Nomeação Automatizada Rápida em escolares de 6 e 7 anos, frequentadores do 1º ano do ensino fundamental e avaliar a diferença de desempenho em Nomeação Automatizada Rápida nos subtestes de cores, letras, números e objetos. Métodos: foram avaliadas 30 crianças, frequentadoras do 1º ano do ensino público fundamental. Resultados: indicam haver diferenças significantes para todos os testes de cores e letras entre as idades. Nos demais subtestes, não houve diferenças significantes entre dígitos e objetos. Nota-se que a média de desempenho entre os quatro subtestes indicou que a velocidade de nomeação automatizada rápida foi melhor entre os sujeitos de 7 anos. Conclusão: os resultados apontam para a necessidade de estabelecimento da relação de habilidade linguística com as habilidades de leitura e escrita para a identificação precoce do impacto direto da alteração nomeação automatizada rápida no processo de alfabetização.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/1982-0216201618210615
Address: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000200392
Date Issue: 2016
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1516-18462016000200392_por.pdf277.59 kBAdobe PDFView/Open
S1516-18462016000200392_eng.pdf272.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.