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Type: research-article
Title: Formação do Psicólogo para Atuar na Educação: Concepções de Coordenadores de Curso
Title Alternative: Training of Psychologists to Work in Education Conceptions of Program Coordinators
Author: Silva
Silvia Maria Cintra da; Peretta
Anabela Almeida Costa e Santos; Silva
Larice Santos; Nasciutti
Fabiana Marques Barbosa; Naves
Flaviana Franco; Lima
Nayara Portilho
Abstract: The pedagogical projects of Psychology courses started to incorporate considering their different conditions and specificities the National Curriculum Guidelines (NCG), after its implementation in 2004. This work reports an inter-institutional research which investigated how the incorporation of NCG is happening within Psychology courses, focusing on the educational processes. Five Higher Education Institutions in Minas Gerais three public and two private were surveyed. Interviews with five current Program Coordinators and a former one are addressed. A careful reading led to the organization of the following axes: characterization of participants; characterization of the psychology course; national curriculum guidelines; psychologist education; and psychologist training in the field of education. As professionals with multiple tasks that have experienced numerous challenges, coordinators are key actors to understand and incorporate NCG into the everyday of a Psychology course and, at the same time, important mediators of this document, the pedagogical project, the professorial activities, and the psychologist educational activities. The appropriation of the role of coordinator is a process that occurs in the course of the work itself and, in this sense, the need for permanent training to help the professional to deal with different demands of the course is highlighted.
Com a implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) nos cursos de Psicologia em 2004, os projetos pedagógicos passaram a incorporá-las considerando as diferentes condições e especificidades de cada curso. A pesquisa interinstitucional aqui relatada investigou como está ocorrendo a apropriação das DCN pelos cursos de Psicologia, focalizando a ênfase em processos educativos. Em Minas Gerais, foram pesquisadas cinco Instituições de Ensino Superior (IES), sendo três privadas e duas públicas. Abordamos aqui as entrevistas com cinco coordenadores de curso e um ex-coordenador, cuja leitura levou à organização destes eixos de análise: caracterização dos participantes; caracterização do curso de psicologia; diretrizes curriculares nacionais; formação do psicólogo e formação do psicólogo para atuação no campo da educação. Foi constatado que os coordenadores de curso são profissionais que se dividem em múltiplas tarefas e vivenciam inúmeros desafios; são um elemento fundamental para a compreensão e apropriação das DCN no cotidiano dos cursos de Psicologia e importantes mediadores entre este documento, o projeto pedagógico, as atividades docentes e as atividades formativas do psicólogo. A apropriação da função de coordenador é um processo que ocorre no transcorrer do próprio trabalho e, neste sentido, destacamos a necessidade de uma formação continuada que o auxilie a lidar com as diferentes demandas do curso.
Citation: Psicologia: Ciência E Profissão, 36, 1, p.48-. 2016.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/1982-3703001082014
Address: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932016000100048
Date Issue: 2016
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