Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/318890
Type: research-article
Title: Interlocuções com Marilyn Cochran-Smith sobre aprendizagem e pesquisa do professor em comunidades investigativas
Title Alternative: DIALOGUES WITH MARILYN COCHRAN-SMITH ON LEARNING AND TEACHER RESEARCH IN COMMUNITIES OF INQUIRY
Author: FIORENTINI
DARIO; CRECCI
VANESSA
Abstract: This paper presents and discusses the life and intellectual production of Marilyn Cochran-Smith, as well as the major theoretical constructs developed by her in collaboration with Susan Lytle, such as communities of inquiry, teacher research, inquiry as stance and teacher learning for social justice. It also lists some Brazilian authors and studies that have attempted to use Cochran-Smith's concepts and to establish dialogues based on the ideas developed by her and Lytle. Some contributions made by the authors to these studies are emphasized, particularly in relation to teacher research and to the learning and development in teacher inquiry communities. Finally, to increase the debate about these ideas, and get her current opinion about the teacher's research and the Obama administration's education policies, the full text of the interview conducted by the authors with Cochran-Smith is presented. The interview took place in December 2012, at Boston College.
Este artigo apresenta e discute a vida e a obra de Marilyn Cochran-Smith, bem como seus principais constructos teóricos, desenvolvidos com a colaboração de Susan Lytle, tais como: comunidades investigativas, investigação do professor, postura investigativa e formação de professores para a justiça social. Também são mencionados estudos e autores brasileiros que estabelecem interlocução com as ideias dessas autoras. Algumas contribuições e influências de Cochran-Smith e Lytle são destacadas em relação a esses estudos, principalmente aquelas relacionadas à pesquisa do professor sobre sua prática e à pesquisa sobre aprendizagem e desenvolvimento do professor em comunidades investigativas. Por fim, para ampliar o debate acerca dessas ideias e obter sua opinião atual sobre o movimento da pesquisa do professor e a política de educação do Governo Obama, é apresentada entrevista completa realizada pelos autores com Cochran-Smith, em 2012, no Boston College.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-24782016216526
Address: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782016000200505&script=sci_abstract&tlng=pt
Date Issue: 2016
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S1413-24782016000200505.pdf216.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.