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Type: research-article
Title: Uso da metodologia da problematização com o Arco de Maguerez no ensino sobre brinquedo terapêutico
Title Alternative: Problematization methodology with Maguerez´s Arch on therapeutic play teaching
Author: Fujita
Júnia Aparecida Laia da Mata; Carmona
Elenice Valentim; Shimo
Antonieta Keiko Kakuda; Mecena
Elizane Henrique de
Abstract: This study aimed to report the experience of teaching therapeutic play according to the Problematization methodology with Maguerez´s Arch to nursing undergraduation students, as well as the obtained results. This teaching strategy was used with 52 students of a private institution in Curitiba, Parana State, Brazil. The five steps of Maguerez´s Arch were implemented: 1. Reality observation; 2. Key-points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality - Practice. Students developed ten therapeutic toys. There was an opportunity of experiencing different aspects of the teaching-learning process, what denotes that undergraduation courses based on active methodologies and no longer limited to lectures on theoretical content have the potential of educating professionals well prepared to meet current health demands.
Este estudo objetivou relatar a experiência do uso da metodologia da Problematização com apoio do Arco de Maguerez no ensino sobre brinquedo terapêutico na graduação de enfermagem, bem como os resultados alcançados. A experiência se deu com 52 alunos de uma instituição de ensino superior privada, localizada em Curitiba, Paraná, Brasil. Foram implementadas as cinco etapas do Arco de Maguerez: 1. Observação da realidade; 2. Pontos-chave; 3. Teorização; 4. Hipóteses de solução; 5. Aplicação à realidade - Prática. A experiência resultou na criação de dez brinquedos terapêuticos. Foram vivenciados diferentes aspectos inerentes ao processo de ensino-aprendizagem, constatando-se que uma educação de nível superior pautada no uso de metodologias ativas e não mais limitada à transmissão de conteúdos teóricos tem potencial para formar profissionais mais preparados para atender às atuais demandas em saúde.
Citation: Revista Portuguesa De Educação, 29, 1, p.229-. 2016.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.21814/rpe.5966
Address: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0871-91872016000100011
Date Issue: 2016
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