Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/315790
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Participação do ensino de ecologia em uma educação ambiental voltada para a formação da cidadania : a situação das escolas de 2o. grau no municipio de Campinas
Author: Manzochi, Lucia Helena
Advisor: Perez Filho, Archimedes, 1947-
Filho, Archimedes Perez
Abstract: Resumo: No intuito de avaliar a colaboração dada pelo ensino de Ecologia no 2º grau para a formação de "Cidadãos ambientalmente educados", foi desenvo1vido referencial teórico sobre cidadania e educação para a cidadania, conceitos ecológicos necessários para compreensão dos "princípios da sustentabilidade" (e colaboração possível das diferentes sub-áreas da Ecologia para este entendimento) e sobre valores, habilidades, atitudes e comportamentos adequados ao cidadão ambientalmente educado, assim como sobre metodologias apropriadas para se trabalhar com estes aspectos em sala de aula. Foi realizada análise qualitativa a partir da observação direta (de aulas de Ecologia em sala e atividades extra-classe de educação ambiental) e de fontes secundárias (relatórios, cadernos, fotos) em escolas públicas e particulares de Campinas-SP. Foram realizadas entrevistas para conhecer as concepções dos professores de Biologia sobre cidadania e educação ambiental, objetivos ao ensinar Ecologia e dificuldades encontradas na prática pedagógica cotidiana. O confronto destes dados com o referencial teórico mostrou que existe uma tendência de incorporação da temática ambiental pelo ensino de Ecologia no 2º grau, mas há problemas no enfoque dado aos conceitos ecológicos e às questões ambientais e carência de metodologias apropriadas para suscitar a discussões de valores e propiciar o desenvolvimento de habilidades, atitudes e comportamentos adequados ao cidadão ambientalmente educado

Abstract: In order to assess if and how the teaching of Ecology at secondary school level is colaborating to the formation of "environmentally responsible citizens", we have gathered information about "citizenship" and "citizenship education", and have proceeded to a theoretical reflection about the concepts of Ecology that are needed to the comprehension of the "principles for sustainability" (and the colaboration that each subarea of Ecology can offer to that); we have also gathered information about the values, skills, attitudes and behaviour that are appropriate to the environmentally responsible citizen, and about the metodologies that can be used in the classroom to help shaping this environmental citizenship. Data were collected by directed observation (of Ecology classes in the classroom and outdoor environmental education activities) and from secondary sources (students, notebooks, reports, photos) at public and private schools in Campinas-SP. The Biology teachers' conceptions about "citizenship" and ?environmental education", as well as their objectives while teaching Ecology and the obstacles that they face in everyday work were collected by sem-istructured interviews. By comparing these data to theoretical reflection, we have concluded that: there already is a tendency of incorporation of environmental issues in the teaching of Ecology at secondary level, but there are some problems in the way that ecological concepts and environmental issues are treated and there is a lack of adequate methodologies to foster values discussion and to help developing skills, attitudes and behaviour that are compatible with environmental citizenshi
Subject: Ecologia - Estudo e ensino (Segundo grau)
Cidadania
Educação ambiental
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1994
Appears in Collections:IB - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Manzochi_LuciaHelena_M.pdf21.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.