Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/314117
Type: TESE
Title: Efeitos de lesães do telencefalo na aprendizagem de discriminação visual em pombos
Author: Cerutti, Suzete Maria
Advisor: Ferrari, Elenice Aparecida de Moraes, 1945-
Abstract: Resumo: A aprendizagem de discriminação operante é caracterizada por-Freqüências diferenciais de respostas, correlacionadas com diferentes valores de reforçamento dos estímulos antecedentes. As contingências de reforçamento.. que operam numa situação de discriminação especificam que diferentes estímulos antecedentes sinalizam para o organismo diferentes esquemas de reforçamento. Os procedimentos que envolvem a programação de discriminação tem sido utéis para a análise das bases neurais da aprendizagem em pombos submetidos a lesões do sistema nervoso central. O presente trabalho analisou o papel funcional do telencéfalo no processo de discriminação visual em pombos. Catorze pombos foram distribuidos em quatro grupos: Lesão ¿ Aprendizagem (LA) ; Lesão Simulada ¿ Aprendizagem (AS) , Não lesão ¿ Aprendizagem (NA) e aprendizagem ¿ Lesão ¿ Aprendizagem (ALA). ... Observação: O resumo, na íntegra, poderá ser visualizado no texto completo da tese digital

Abstract: Operant discrimination learning is characterized by differential rates of responding correlated with different reinforcement values of antecedent stimulus. The contingencies of reinforcement in the situation of discrimination specif~ different reinforcement schedules correlated with different antecedent stimuli. Discrimination procedures have been useful for the analysis of the neural basis of learning in brain lesioned pigeons. The present study anlysed the functional role the telencephalon on the process of visual discrimination. The situation of successive discrimination was programmed with two 60-s duration components defined by the key illumination: Red light correlated with key peck food reinforcement in Variable- Ratio 5 schedule and Yel10w light correlated with Extinction, Fourteen pigeon were distributed in: four groups: Lesion- Learning (LA); Sham Lesion- learning (SA); Nonlesion-learning (NA) and Pre-lesion learning-lesion- Poslesien learning (ALA). ... Note: The complete abstract is available with the full electronic digital thesis or dissertations
Subject: Pombo - Comportamento
Animais - Inteligencia
Aprendizagem discriminativa
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1991
Appears in Collections:IB - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Cerutti_SuzeteMaria_M.pdf5.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.