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Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Percepção dos usuarios, profissionais de saude e gestores sobre o serviçp oftalmologico do Hospital Regional de Divinolandia, São Paulo
Title Alternative: Users administrator perceptions health professionals and relation to the working system of the ophthalmologic clinic of the Hospital Regional de Divinolandia, São Paulo, Brazil
Author: Machado, Maria Cecilia, 1962-
Advisor: Kara-José, Newton, 1938-
Abstract: Resumo: A verificação da percepção dos usuários e gestores municipais de saúde, sobre o funcionamento da clínica oftalmológica de Divinolândia (São Paulo), inserida dentro de um consórcio intermunicipal de saúde (Conderg), sempre foi realizada de maneira empírica, não possibilitando uma análise científica dos dados. A presente pesquisa buscou determinar essa percepção, com o objetivo de proceder a uma avaliação dos serviços prestados e conseguir a melhoria dos mesmos. Para tanto, realizou-se um estudo transversal, descritivo, na Clínica Oftalmológica de Divinolândia, nos gabinetes dos prefeitos e nos centros de saúde das 16 cidades que compõem o Conderg. Dois tipos de questionários autoaplicáveis coletaram informações dos usuários e gestores (prefeitos, secretários e triadores) em duas ocasiões: semana típica de atendimento, de 07 a 11 de agosto de 2006 (para usuários), e de 14 a 21 de agosto de 2006 (para gestores). A amostra foi composta por 359 usuários e 48 gestores. O atendimento médico foi considerado ótimo por 79,6% dos usuários, por 93,7% dos prefeitos, por 87,5% dos secretários de saúde e por 100% dos triadores. O pessoal de enfermagem foi considerado ótimo por 75,7% dos usuários, 93,8% dos prefeitos, 75,0% dos secretários de saúde e por 100% dos triadores. A recepção recebeu avaliação ótima de 73,8% dos usuários e 93,8% dos triadores. Avaliadas as respostas, concluiu-se por uma alta satisfação em relação aos serviços da Clínica Oftalmológica de Divinolândia.

Abstract: The verification of the users perceptions and the administrator (mayors, the health secretaries and health professionals), in relation to the working system of the Ophthalmologic Clinic in Divinolândia (São Paulo) inserted in a health inter municipal consortium (CONDERG), has always been accomplished in an empirical way, not allowing a scientific analysis of data. This research was done to determine the perception of the users and administrators in relation to the accomplished assistance aimed at evaluating and identifying areas to improve these services. A descriptive transversal study was made at the Ophthalmologic Clinic in Divinolândia, at the City Halls and Health Centers of the 16 towns that integrate the CONDERG. Two kinds of self-applied questionnaires gathered information of users and administrators, in two situations: typical week of attendance from 7th to 11th August 2006(for the users) and from 14th to 21st August 2006 (for administrators only). The sample was formed for 359 users and 48 administrators. The medical attendance accomplished was considered excellent by 79,6% of the users, 93,7% of the mayors, 87,5% of the health secretaries and 100% of the health professionals. In relation to the nursing personnel, 75,7% of the users; 93,8% of the mayors; 75% of the health secretary and 100% of the health professionals considered it to be excellent. The reception was considered excellent by 73,8% of the users, 100% of the health professionals, 93,8 of the mayors and 87,5 of the health secretary.The self-score of this study revealed from the answers of the users and administrators, that the attendance from the doctors and nursing personnel as well as the reception services from the Ophthalmologic Clinic in Divinolândia were rated excellent.
Subject: Instituições de saúde - Administração
Assistência à saúde
Saúde pública
Controle de qualidade
Oftalmologia
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:FCM - Tese e Dissertação

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